MRA!

Scheve schaats van Unilever; Start Foundation trekt terecht aan de bel.
Scheve schaats van Unilever; Start Foundation trekt terecht aan de bel.
11 december 2014
Opinie | | Vermogensfondsen

Vermogensfondsen zijn van oudsher publiciteitsschuwe organisaties. Anders dan de meer marketinggedreven fondsenwervende goede doelen, opereren zij het liefst in de luwte.
Een van de uitzonderingen die deze regel al jaren bevestigt is de Start Foundation. Deze maatschappelijk investeerder toont zich consequent een zeer strijdbare advocaat voor haar doelgroepen: mensen die moeilijk aan het werk komen. Onder leiding van haar gedreven directeur Jos Verhoeven, en gesteund door zijn bestuur, gedraagt Start Foundation zich heel wat activistischer dan menig goed doel. De publiciteit wordt niet geschuwd om de publieke opinie te beïnvloeden. De oprichting en het eclatante succes van het Stoutfonds was daar een voorbeeld van. Sinds vorige week heeft Start Foundation de pijlen gericht op for profit-reus Unilever, dat met de mond van opperhoofd Paul Polman een duurzame koers belijdt, maar evenzogoed gemakkelijk tientallen sociale banen bij label Knorr schrapt en overbrengt naar lage lonenland Polen.
Start Foundation startte prompt een ludieke boycotactie via de sociale media. Onder het motto 'Dat is toch van de (knorre)pot gerukt' roept Verhoeven op tot een boycot van Knorrsoep. Op Twitter benadert hij actief politici, economen en journalisten, waaronder ook de hoofdredactie van dit medium.
Ons advies aan Unilever: onderschat de vasthoudendheid van deze burgerorganisatie niet. Wie Verhoeven c.s. aan zijn broek heeft hangen, komt er meestal niet zonder kleerscheuren af. En dat is nou precies wat meer fondsen – ongeacht hun inkomstenbronnen – zouden moeten doen: samenwerken met overheid en bedrijfsleven waar nuttig en nodig, maar ook blaffen en desnoods doorbijten wanneer de belangen van hun doelgroepen in het gedrang komen. Bijvoorbeeld door mobilisatie van de achterban en influentials.
We introduceren hiervoor een mooie, nieuwe term: overweeg naast Mission Related Investing ook eens Mission Related Activism (MRA). Fondsen die hun doelstelling haarscherp in het vizier blijven houden, zijn over een breed front aan middelen tot heel wat meer in staat dan ze nu laten zien. Met meer echte civil power wordt de Knorrsoep straks beslist heter gegeten dan opgediend.