MobileMarketing.nl heeft opnieuw onderzoek gedaan naar de ‘mobile presence’ van de vijftig grootste goede doelenorganisaties. De cijfers verschillen niet veel met die van zeven maanden geleden, toen ook onderzoek werd gedaan. Slechts twintig procent van de onderzochte organisaties heeft een voor mobiel geoptimaliseerde website.
Mobile apps zijn wel een stuk populairder. Van de goede doelen heeft 40 procent een iOS (iPhone/iPad) app en 26 procent een Android app. In oktober 2012 had van de onderzochte goede doelen 16 procent een mobielvriendelijke website, 34 procent een iPhone app en 22 procent een Android app.
'Tijd om in actie te komen'
‘Het is opmerkelijk dat veel fondsenwervers bij de inzet van mobiel eerst aan apps denken, terwijl hun website op smartphones nog niet optimaal functioneert’, zegt Richard Otto van MobileMarketing.nl. ‘De websites doen het wel, maar zijn verre van gebruiksvriendelijk. In onderzoek van Google uit 2012 gaf 61 procent van de onderzochte consumenten aan dat wanneer zij op een website via hun mobiel niet binnen vijf seconden konden vinden wat zij zochten, zij deze weg zouden klikken. De huidige mobiele gebruiker is dus veeleisend en ongeduldig. Een slechte mobile presence kan je als organisatie uiteindelijk leden en donaties gaan kosten. Meer dan 60 procent van de Nederlanders heeft een smartphone en bij sommige goede doelen komt 25 procent van het site bezoek vanaf mobile devices. Voor de fondsenwervende organisaties wordt het dus tijd om in actie te komen.’
Wetenschap & Onderzoek