Mobiele journeys: Jus over de aardappelen voor actieplatformen 

Mobiele journeys: Jus over de aardappelen voor actieplatformen 
Mobiele journeys: Jus over de aardappelen voor actieplatformen 
1 september 2020
Nieuws | | Organisatienieuws

Actieplatformen: Bijna alle goede doelen gebruiken ze. Ze zijn enorm handig bij het werven van fondsen. Je bedenkt een evenement. Je zoekt er een aanbieder bij (bijvoorbeeld Kentaa, One Community of Funraisin). Je ontwerpt een mooie website en vervolgens vraag je mensen zich aan te melden als deelnemer. Deze deelnemers maken een actiepagina aan, beschrijven waarom ze meedoen en laten zich via Facebook, LinkedIn, WhatsApp en Twitter  sponsoren. 
 
Ingrediënten voor succes
Om succesvol fondsen te werven moet het evenement aanspreken, zodat mensen zich betrokken voelen en aanmelden. Maar na de aanmelding begint het eigenlijk pas: Deelnemers moeten gaan fondsenwerven in hun eigen netwerk. Veel actieplatformen bieden daarvoor e-mailcommunicatie voor goede doelen om deelnemers te stimuleren. Voldoende tools om succesvol te werven zou je zeggen.
 
Maar dit blijkt niet altijd zo te zijn. Als je de website van een gemiddeld evenement bekijkt, zie je vaak dat slechts een klein groepje deelnemers heel succesvol is. Dit groepje staat bovenaan en heeft een sponsorstand van €500 of meer. Het grootste deel van de deelnemers blijft hangen op een lage stand of zelfs een stand van €0.
 
Mobiele journeys: je evenement top of mind bij deelnemers
Door mobiele journeys van Mobile Interaction Company toe te voegen aan evenementen bereik je deelnemers op het apparaat dat ze altijd op zak hebben: de mobiele telefoon. In aanloop naar en tijdens het evenement ontvangen ze leuke mobiele berichtjes. Deze berichtjes worden vaak direct gelezen. Ze geven toegang tot inspirerende content, die deelnemers helpt met de voorbereiding en fondsenwerving. 
 
Hartstocht van Hartstichting
Een mooi voorbeeld is Hartstocht: een wandelevenement vanuit huis. Deelnemers ontvangen in aanloop naar het evenement op 3 oktober regelmatig berichtjes. Deze geven toegang tot voedingstips, trainingsprogramma’s, tips en coaching van atleten en partners. Daarnaast zien deelnemers hun sponsorstand en de totaalstand. Extra handig, want hiervoor hoeven ze niet in te loggen op hun actiepagina. Deelnemers worden geïnspireerd en kunnen direct verder met fondsenwerven. Met één klik delen ze hun met bekenden en vragen ze hen om een donatie. Deze donaties tellen direct mee in de totaalstand van de deelnemer en het evenement. 
 
Hiermee zijn de mobiele journeys integraal onderdeel geworden van het evenement en verhogen ze de beleving en de eindstand: De jus over de aardappelen voor actieplatformen.