Als oprichter van www.pifworld.com vind ik het leuk non-profits te helpen. Hoe moeten we donateurs benaderen? Hoe werkt fondsenwerving met bedrijven? Hoe doen we eventraising? Maar vooral - hoe communiceren we met die nieuwe doelgroep? En wat doen we niet goed? Wat is er veranderd waardoor een nieuwe generatie zich niet meer voor tien jaar wil binden aan een organisatie? Er is echter 1 probleem… de bestuurders van non-profit organisaties zijn in een analoge tijd geboren en hebben vaak geen flauw idee. Millennials help!
Soms twijfel ik wel eens. Is het geloof bij het publiek weg dat non-profits daadwerkelijk iets bereiken met het donaties? Of is het de manier waarop non-profits communiceren met hun achterban? Ik denk dat het antwoord simpel is – de komst van het internet heeft alles veranderd.
In de laatste 15 jaar zijn er nieuwe communicatiemiddelen ontstaan zoals Facebook en Whatsapp. Maar ook nieuwe middelen om ons te organiseren. Zoals Wikipedia, een encyclopedie gemaakt - en gebruikt door 1 miljard mensen wereldwijd. Hierbij zijn er twee soorten gebruikers: gebruikers en makers van content. De makers krijgen zichtbaarheid, waardering en erkenning. De gebruikers passen de content op hun beurt weer aan en verspreiden het met hun familie en vrienden. Mensen worden betrokken en spelen een rol in het succes.
Maar waarom is de non-profit sector nog maar ten dele online? Niet alleen websites zijn verouderd, maar vooral de manier van interactie met de achterban is nog niet interactief. En dat op een moment dat onze samenleving wordt geconfronteerd met de grootst mogelijke mondiale uitdagingen. Door klimaatverandering smelt de noordpool en door overbevolking en oorlog is het aantal vluchtelingen nog nooit zo hoog geweest.
Het internet verschaft ons de mogelijkheid om de samenleving weer te betrekken en samen te werken op een manier als nog nimmer gezien. We kunnen daarbij een brug vormen en zorgen dat de gehele samenleving mee kan doen. Burgers niet alleen met hun donatie euro, maar ook met hun hart, netwerk en kennis. Met hun school of met hun bedrijf. Kortom: de potentie van het web is eindeloos!
Er is echter 1 probleem… De bestuurders van non-profit organisaties zijn in een analoge tijd geboren en hebben vaak geen flauw idee. Geboren in een analoge wereld betekent dat je niet de kennis en vaardigheden hebt om online ook stappen te maken.
Dus @Millennials help! Laten we samen de non-profits helpen. Want non-profits verbinden en die verbinding hebben we hard nodig in deze polariserende wereld.
Filantropie