Journalist Joost van Kleef schrijft sinds jaar en dag over de rijkste mensen van Nederland. Hij ziet een trend: het nadrukkelijk etaleren van financiële voorspoed raakt uit de mode. Wie geld heeft, moet dat verantwoorden. In het artikel ‘Waarom miljonairs niet meer zo populair zijn’, gepubliceerd in FD Persoonlijk, legt hij hoe dat volgens hem zit.
Van Kleef zag de voormalige hoofdredacteur van het rijkenblad Quote veertien jaar geleden nog uit een goudkleurig gespoten helicopter springen voor een extravagant geldgala. Die opzichtige poenerij is er intussen (bijna) helemaal af. Eind 2019 is Van Kleef getuige van een ander soort presentatie van de Quote 500 in een Amsterdams theater: ‘Vanavond wordt hier de nieuwe rijkenlijst gepresenteerd door de nieuwe hoofdredacteur, die juist terug is van een interview met Thomas Piketty. De Franse econoom pleit voor vermogensnivellering, onder andere door hoge vermogensbelasting in te voeren. Dezelfde nieuwe hoofdredacteur heeft een column in de Volkskrant.’
Het is een scherp contrast: de rijkenwereld is veranderd volgens van Kleef:’ Succesvolle ondernemers voelen er steeds minder voor om ‘zomaar’ voor het voetlicht te treden. Soms gebeurt het nog wel, maar dan is het veelal per ongeluk. Dan ziet iemand van adel een foto van zijn nieuwe speedboot afgedrukt in een landelijke krant, onder een kop van chocoladeletters.’
Veel geld hebben is niet langer hip, volgens Van Kleef, die reportages schreef voor Quote.
‘We willen niet meer zien in welke kast iemand met geld woont of in welke auto hij of zij rijdt. We willen zien wat diegene doet voor een betere wereld. Voor het klimaat, voor het milieu, voor de goede lieve vrede in het algemeen en voor de mensen die het minder goed hebben in het bijzonder. En we willen ook weten hoe en waarmee de miljonair zijn of haar geld verdiend heeft.’
Dit artikel komt uit FD Persoonlijk, het weekendmagazine van het Financieele Dagblad
Filantropen