AMSTELVEEN (21 juli) - Uit recent onderzoek van marktonderzoeksbureau Stratus blijkt dat 59% van de bedrijven in Nederland in de afgelopen drie jaar geld heeft gegeven aan goede doelen. Opvallend is dat slechts een kwart van deze bedrijven de klanten op de hoogte stelt van de ondersteunde doelen. Een verruiming van de belastingregels rond de aftrekbaarheid van giften blijkt een stimulans te vormen voor extra geefgedrag.
Nieuwe inzichten
De resultaten van het onderzoek geven nieuwe inzichten in het geefgedrag van Nederlandse bedrijven. De meeste bedrijven geven geld aan goede doelen, maar lopen hier doorgaans niet mee te pronken. Ze doen het dus niet voor de buitenwereld. Een verruiming van de belastingregels zal zeker een stimulans vormen voor nieuw of extra geefgedrag. Vanuit de cultuurwereld geredeneerd biedt zo'n verruiming van de belastingregels een kans om de 200 miljoen aan misgelopen subsidies voor een deel te compenseren bij het bedrijfsleven. Daarvoor moeten ze dan wel in actie komen: aankloppen bij de lokale bedrijven blijkt te werken. Wanneer het goede doel bij een eventuele gift de externe communicatie van het betreffende bedrijf uit handen neemt, is de kans op succes waarschijnlijk nog groter.
Uitkomsten
Verder bleek uit het onderzoek dat
- Vooral bedrijven met meer dan tien werknemers geven aan goede doelen.
- Zelfstandigen zonder personeel (zzp) geven minder vaak dan de bedrijven met personeel.
- Bedrijven schenken vooral vanwege het goede doel zelf en niet uit eigen belang.
- Tweederde van de schenkende bedrijven laat dit weten aan de medewerkers.
- Driekwart van de bedrijven vertelt het de klanten niet.
- Goede doelen op het gebied van de gezondheid en lokale doelen zijn favoriet.
Tijdens het onderzoek zijn alleen vragen gesteld omtrent het geefgedrag van bedrijven en is niet gekeken naar andere vormen van samenwerking zoals sponsoring of kennisdeling
Wetenschap & Onderzoek
Meerderheid bedrijven steunt goede doelen
21 juli 2011
Nieuws | Redactie DDB | Wetenschap & Onderzoek