Reageren? Mail ons, of reageer via Twitter, Facebook of Linkedin.
Ook een bijdrage schrijven voor De Dikke Blauwe? Klik dan hier.
Ze werkten al samen bij Toneelgroep Amsterdam (TA), recent gefuseerd met de Stadsschouwburg Amsterdam waarvan het de hoofdbespeler is. Marry de Gaay Fortman, advocaat bij Houthoff, was voorzitter van de raad van toezicht van het bekende theatergezelschap onder leiding van regisseur Ivo van Hove. Maurits Musch was er hoofd Develop- ment. Na de fusie per 1 januari 2018 tot ITA, Internationaal Theater Amsterdam, vervullen zij ieder dezelfde functie bij de gefuseerde organisatie.
Waarom is gekozen voor een fusie tussen de vaste bespeler en het podium/gebouw?
Marry de Gaay Fortman: ‘De belangrijkste reden is: elkaar versterken op inhoud. Het belangrijkste theaterpodium en het grootste theatergezelschap van Amsterdam waren natuurlijk al sterk aan elkaar verbonden. TA-producties besloegen al zo’n dertig procent van het programma in de Schouw- burg. Nu vertellen we samen één verhaal en spreken met één geluid: ITA en ITA-ensemble. Dat is duidelijker voor het publiek en ook effectiever voor de fondsenwerving.’
Merken jullie dat inderdaad aan de resultaten van de fondsenwerving?
Maurits Musch: ‘Mensen kiezen heel bewust. Hun geefmotieven zijn natuurlijk niet veranderd. Er zijn echte Toneelgroep Amsterdam-fans die alle voorstellingen van het ensemble bezoeken, die steunen specifiek het gezelschap. De Stadsschouwburg programmeert ook andere gezelschappen en hedendaagse dans. De donateurs daarvan kiezen meer voor de locatie en de -internationale - programmering van theater en dans die verder reikt dan de voorstellingen van het ensemble. Het eerste jaar, vorig jaar, hebben we beide geefkringen daarom naast elkaar laten draaien. Dit jaar hebben we ze onder één paraplu gebracht en zijn we zo geleidelijk aan het integreren.’
Marry de Gaay Fortman: ‘Al bij TA nodigde ik het hoofd development uit om verslag te komen uitbrengen aan de RvT over de fondsenwerving, dat gebeurt nu ook. Fundraising moet op directie- en bestuursniveau een issue zijn, het is cruciaal dat er breed draagvlak is en goede afstemming.’
Zijn er verschillen in de aanpak en omvang van de fondsenwerving voor gezelschap en gebouw?
Maurits Musch: ‘De schouwburg is wat eerder gestart met structurele werving, het Othello Genootschap van grotere gevers bestaat volgend jaar tien jaar. Later is er ook De Nieuwe Kring bijgekomen die nu meer dan vijf jaar actief is. Donateurs geven vanaf 1000 euro, bij het Othello Genootschap vanaf 3000 euro. Toneelgroep Amsterdam is zeven jaar terug serieus gestart met fondsen werven. Door de fusie is het complete aanbod voor alle donateurs breder en toegankelijker geworden.’
Sinds de fusie hebben jullie drie nieuwe geefkringen: De ITA-Donateurs vanaf duizend euro, de ITA-Compagnons vanaf vijfduizend euro en de Particuliere Producent vanaf tienduizend. Hoe lopen die?
Maurits Musch: ‘De donateurs zijn major donors. We hebben ook een vriendenkring, waarvan het lidmaatschap vanaf 75 euro per jaar is. Naast een aantal duizenden vrienden zijn er ruim 150 major donors bestaande uit leden van het Othello Genootschap, Mecenassen, Compagnons en Particulier Producenten. Ze krijgen enkele vrijkaarten per seizoen, mogen een repetitie bijwonen en krijgen tijdens een besloten soirée informatie van de directie over het seizoensprogramma. Naarmate de bijdrage substantiëler is, komt daar een diner met de directie bij en steeds meer individuele betrokkenheid. Producenten kunnen een voorstelling naar keuze direct steunen en de wording daarvan stapsgewijs achter de schermen volgen. De theatersector loopt door een latere start qua fundraising trouwens wat achter op musea en klassieke muziekpodia. De A-merken onder hen hebben meer major donors voor hogere bedragen.’
Marry de Gaay Fortman: ‘Mecenassen zijn niet alleen belangrijk vanwege hun financiële bijdrage, ze zijn ook een goed klankbord. Ze delen graag hun ervaringen over voorstellingen en voelen zich zeer betrokken bij het ensemble en het gebouw.’

Maurits Musch: ‘De nieuwe Rabozaal, die tien jaar geleden in gebruik is genomen, is mede tot stand gekomen door Rabobank Amsterdam. Sindsdien is de bank actief als sponsor, zowel van Stadsschouwburg Amsterdam als later ook van Toneelgroep Amsterdam. Na de fusie is Rabobank hoofdsponsor geworden van ITA. Daarnaast zijn Clifford Chance en Accenture partner en is er een corporate pool waar bedrijven in zijn verenigd. Deelname aan de corporate pool is vanaf 2500 euro.
Marry de Gaay Fortman: ‘De podiumkunsten zijn vluchtiger en theater is onvoorspelbaar: een voorstelling kan tegenvallen of zelfs weerstand wekken. Dat kan lastig lijken voor bedrijven als ze werknemers of zakenpartners een avondje uit aanbieden. In de praktijk blijkt nu juist dat het vaak als een bijzondere ervaring wordt gezien en daarom blijken wij ook goed in staat om mooie bedrijven aan ITA te verbinden.’