Marketing automation-platformen voldoen niet aan analyticsbehoeften

De rapportages over e-mailengagement en het aantal leads stemmen niet langer tevreden.
De rapportages over e-mailengagement en het aantal leads stemmen niet langer tevreden.
16 juli 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Marketing automation-platformen helpen marketeers zo goed dat de eisen toenemen. De rapportages over e-mailengagement en het aantal leads die een campagne hebben voortgebracht, stemmen niet langer tevreden. Nu blijkt dat de platformen niet kunnen voldoen aan die behoeften, schrijft Emerce naar aanleiding van onderzoek van InsightSquared en Heinz Marketing.
 
Met de impuls die platformen als Pardot, Hubspot en Eloqua hebben gegeven aan de marketingwereld, hebben de achterliggende bedrijven voor zichzelf een nieuw probleem gecreëerd.De rapportages over e-mailengagement en het aantal leads die een campagne hebben voortgebracht, stemmen niet langer tevreden. Voor het nemen van strategische beslissingen zijn veel geavanceerdere inzichten nodig, bijvoorbeeld over de attributie. De makers van de platformen schenken daar echter onvoldoende aandacht aan.
 
Analyses en rapportages belangrijk
Van alle functies die platformen voor marketing automation bieden, worden analyses en rapportages het belangrijkste gevonden. Het is echter ook het onderdeel dat niet aan de verwachtingen weet te voldoen. Respondenten van het onderzoek geven aan dat ze een overzicht van de door marketing beïnvloedde omzet en een kanaaloverstijgende (conversie)attributie missen. Daarnaast zijn ook de mogelijkheden om geavanceerde multi-channel campagnes op te zetten te beperkt, zo laten de ondervraagden weten.
 
Dat grote namen als Hubspot, Pardot (Salesforce), Eloqua (Oracle) en Marketo de vraag niet kunnen bijbenen is volgens kenners niet zo verwonderlijk. Het aanbieden van zulke analyses zou bijzonder ingewikkeld zijn. Het landschap van softwareleveranciers is dermate gefragmenteerd dat het moeilijk is alle hiervoor benodigde data op één plek te krijgen. 
 
(Bron: Emerce)