AMSTERDAM (16 februari) - Afgelopen donderdag werd in de nieuwe productieloods in Utrecht gevierd dat Humana 25 jaar bestaat. Directeur Marc Vooges hield een bevlogen speech, waarin hij gemeenten verweet niet transparant genoeg te zijn. Commerciële bedrijven die kleding ophalen dragen die vaak niet af aan het goede doel, terwijl bewoners van die gemeenten daar wel vanuit gaan. Bovendien is Vooges van mening dat gemeenten financieel vaak het onderste uit de kan willen halen als het gaan om vergunningen.
"Er zijn gemeenten die de inzameling laten verrichten door commerciële inzamelaars, zoals de Van Gansewinkel groep of SITA", vertelde Vooges tijdens de viering van het jubileum. "Zijn de desbetreffende gemeenten wel zo transparant naar hun inwoners? En staat dan op de containers dat elke burger die zijn kleding doneert bijdraagt aan de portemonnee van de aandeelhouders van deze bedrijven? Ik denk het niet, terwijl het merendeel van de bevolking wel verwacht dat hij bijdraagt aan het goede doel."
"Gemeenten moeten naar burgers luisteren"
Vooges liet speciaal voor de bijeenkomst TNS-Nipo een onderzoek uitvoeren, waaruit blijkt dat 83 procent van de Nederlandse bevolking denkt dat ze aan een goed doel geeft bij kledingdonatie. "Humana moet gemeenten overtuigen dat ze naar hun burgers moeten luisteren als het gaat om het charitatief inzamelen", concludeert Vooges. "Gemeenten moeten niet financieel het onderste uit de kan willen halen. We willen best een redelijke vergoeding betalen om in te mogen zamelen, maar de gemeente moet rekening met haar inwoners houden die verwachten dat er een goede marge overblijft voor het goede doel. Ze moeten dus geen bestekken uitschrijven waarin de te bieden prijs een groot deel van de gunning gaat uitmaken."
Opleidingen
Vooges benadrukte dat Humana voor meer staat dan alleen kleding in containers. Zo leidde de organisatie vierduizend leraren op voor scholen op het platteland, gaf het circa 750.000 kinderen goed basisonderwijs en leerden ze een half miljoen mensen over scholing, hygiëne en gezondheid. De komende tijd richt Humana zich meer richten op het opleiden van vaklui via het ondersteunen van zogenaamde vocational schools, waar studenten een vak leren. Daarnaast komen er grootschalige landbouwprojecten.
Vrienden van Humana
Tot slot wees Vooges op een aantal projecten waarmee Humana bezig is, waaronder het nieuwe initiatief Vrienden van Humana. Vooges: "Voor slechts 1 euro per week wordt u dat ook. We proberen zo een groep vrienden te creëren die bij elkaar een project in DR Congo mogelijk maken, maar die ook gebruik kunnen maken van een uniek netwerk."
Politiek en overheid