Drie major donors over goed doen: ‘Het is fantastisch hoeveel je kunt betekenen’

Drie major donors over goed doen: ‘Het is fantastisch hoeveel je kunt betekenen’
Drie major donors over goed doen: ‘Het is fantastisch hoeveel je kunt betekenen’
3 januari 2018
Nieuws | | Filantropen

Tijdens het jaarlijkse Filantropie Event van ABN AMRO MeesPierson vorige maand gingen vermogende particuliere klanten die actief zijn binnen de filantropie met specialisten in gesprek over het effectief inzetten van geld. De ervaringen van de aanwezigen kunnen worden samengevat in drie trends: effectief geven, corporate filantropie en de kracht van het individu. ‘Wil je je geld schenken aan het goede doel? Ondersteun dan de echte strijders.’
 
Ed Rakhorst, project- en investeringsmanager bij Vrienden van Bambanani, vertelt over zijn manier van effectief geven. ‘Ik had een eigen reclamebureau en werd gevraagd om een huisstijl te maken voor deze stichting. Toen ik mijn plan presenteerde, vroeg ik waar het geld naartoe ging. Het geld werd lokaal besteed, maar er was geen lokale organisatie actief. Ik twijfelde niet, stopte met werken en vertrok naar Zuid-Afrika om aan de stichting te bouwen. Ik investeer geen geld, maar tijd en kennis. Deze factoren heb je alle drie even hard nodig’, aldus Rakhorst.
 
‘Volhouden tot je niet meer nodig bent’
Ed Rakhorst
‘Het is belangrijk om een concreet doel te stellen. Wij steunen educatie voor kinderen tot zeven jaar. Ik dacht: als ik iets teweeg wil brengen, moet ik met de lokale bevolking praten over hun problemen en cultuur. In de praktijk bleek dat de kinderen vaak alleen maïspap te eten kregen op school. Jaarlijks stierven er vijftig kinderen onder de zeven jaar aan de gevolgen van ondervoedingsziekte. Dat probleem moesten wij eerst oplossen. Wij hebben eigen groentetuinen aangelegd met watertanks. De goede maaltijden waren een extra trigger om naar school te gaan. Het overschot aan groenten wordt verkocht, de opbrengst investeren wij weer in het onderwijs. Inmiddels zijn er al 39 van de 66 crèches zelfvoorzienend. Het is mijn doel om samen met de bevolking hun problemen op te lossen. Dat betekent: voordoen, meedoen en volhouden net zolang totdat je niet meer nodig bent. Ik hoop dat iemand op een dag zegt: Bedankt voor je komst Ed, fijn dat je er was. Maar wij hebben je niet meer nodig!’
 
Van familiebedrijf tot foundation
Een andere trend is corporate filantropie. Zo richtte Jessica Heutink in 2016 de Heutink Foundation op. De stichting is onderdeel van het familiebedrijf Heutink dat schoolmaterialen levert aan onder andere basisscholen, kinderopvang en voortgezet onderwijs. ‘Mijn tip: hou het concreet en klein. Je kan later altijd groeien’, zegt Heutink. ‘Met het bedrijf stimuleren wij de cognitieve kant van de ontwikkeling van kinderen. Zelf vind ik de emotionele kant net zo belangrijk. Op die kant richt de stichting zich. Het is belangrijk dat alle kinderen ervaren dat ze er mogen zijn; theater en muziek kunnen daarbij helpen. De Heutink Foundation wil bijdragen aan de positieve ontwikkeling van minder kansrijke kinderen door middel van groepsactiviteiten op het gebied van kunst en cultuur. Misschien zijn kinderen met een taalachterstand wel heel goed in toneel of kunnen ze heel goed vriendschappen sluiten, dat leer je niet uit een boekje.’
 
‘Positief effect op bedrijf’
Heutink: ‘De stichting heeft ook een positief effect op ons bedrijf. Klanten vinden het ontzettend mooi
Jessica Heutink
om te zien wat wij concreet doen. Zij kunnen ook een bijdrage leveren door samen met de kinderen geld in te zamelen voor de stichting. Daar leren de kinderen op hun beurt ook weer van. Daarnaast komen ideeën vanuit alle hoeken van het bedrijf. Soms steekt iemand zijn hoofd weleens om het randje van mijn deur om te vertellen hoe trots hij is. Wij zijn nu bezig met het aanstellen van ambassadeurs per filiaal: in Nederland, België, Amerika, China, Sri Lanka. Twee keer per jaar komen wij samen om de ideeën en aanvragen naast elkaar te leggen en deze te filteren.’
 
Vliegende start voor jonge natuurbeschermers
Samenwerken met andere strijdlustige individuen, daarvoor staat Alex van Hooff. Om jonge natuurbeschermers een vliegende start te geven, richtte hij samen met andere natuurbeschermers de stichting Future for Nature op. Hooff is CEO van familiebedrijf Burgers’ Zoo, de dierentuin is hoofdsponsor van de stichting. De stichting reikt jaarlijks drie geldprijzen uit van 50.000 euro: niet aan kapitaalkrachtige organisaties, maar aan drie jonge natuurbeschermers onder de 35 jaar. Van Hooff: ‘De generatie natuurbeschermers uit de jaren vijftig wordt ouder en overlijdt. Deze mensen waren een inspiratie voor veel anderen. Denk aan Jane Goodall, Dian Fossey en David Attenborough. De stichting is op zoek naar jonge, internationale natuurstrijders die opnieuw een inspiratie kunnen zijn voor anderen. De 50.000 euro is slechts een springplank. Met zo’n internationale prijs zeg je eigenlijk: dit zijn de beste natuurhelden van de wereld, sluit je aan of kijk hoe zij het doen. Dit jaar kregen wij 180 aanmeldingen over de hele wereld.’
 
Adviseur van Iraanse minister
Van Hooff noemt een voorbeeld: ‘Een jongen uit Iran zet zich in voor het behoud van jachtluipaarden in
Alex van Hooff
Azië. Voor die tijd kende niemand hem. Door de prijs kreeg hij enorm veel publiciteit en bekendheid. Nu adviseert hij de Iraanse minister van natuurbescherming en is hij echt een boegbeeld in zijn eigen land. Hij krijgt ondersteuning van fondsen over de hele wereld. Een jongen uit Israël zet zich in voor dierenleed in Afrika. Hij heeft eigenhandig bewijs verzameld tegen de grote handelaars en is daarmee naar de politie gegaan. Door de prijs kreeg zijn bevlogenheid een podium. Inmiddels heeft hij al duizend handelaars in de gevangenis gekregen. Het is fantastisch hoeveel je als stichting kunt betekenen door deze helden te ondersteunen. Wil je je geld schenken aan het goede doel? Ondersteun dan de echte strijders.’
 
(Bron: Financial Focus)