‘Loonkloof tussen mannen en vrouwen in fondsenwerving is twintig procent’

Vrouwen in fondsenwerving verdienen in het Verenigd Koninkrijk twintig procent minder dan mannen.
Vrouwen in fondsenwerving verdienen in het Verenigd Koninkrijk twintig procent minder dan mannen.
10 juli 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Een onderzoek onder duizend Britse fondsenwervers door recruitingbureau Robertson Bell wijst uit dat mannen vorig jaar gemiddeld 54.811 pond verdienden, vergeleken met 45,664 pond voor vrouwen. Dat is gemiddeld twintig procent meer. Daarnaast is bijna de helft van de ondervraagden actief op zoek naar een andere baan.
 
Het Britse onderzoek werd gedurende twaalf maanden uitgevoerd. Vrouwen vormden zeventig procent van de respondenten van het onderzoek en het bleek dat het aantal vrouwen in hogere functies bijna gelijk was aan het aantal mannen. Op directeursniveau verdienden mannen gemiddeld elf procent meer dan vrouwen. Respondenten die gespecialiseerd waren in fondsenwerving voor major donors waren de hoogste verdieners met gemiddeld 48.392 pond per jaar.
 
Beloning in Nederland
De resultaten lijken vergelijkbaar met Nederland. The Fundraiser is momenteel bezig met een serie enquêtes om uit te zoeken wie onze fondsenwervers zijn. Zijn fundraisers inderdaad - zoals vaak gedacht - overwegend vrouw? Wat is het gemiddelde opleidingsniveau en hoe liggen de salarissen? De resultaten van de eerste van een serie enquêtes staan in het tweede nummer van het Magazine. Daarin vind je ook de vragen voor de nieuwe enquête: Hoe divers is ons vak?
 
Meer vraag dan aanbod
Net als in Nederland lijkt ook de vraag naar fondsenwervers in het VK groter dan het aanbod. Het onderzoek wijst uit dat bijna de helft van de ondervraagden van plan is om in de komende zes maanden over te gaan naar een nieuwe baan. ‘Meer dan zeventig procent van de respondenten staat open voor nieuwe kansen en bereid om te bewegen om de juiste redenen’, melden de onderzoekers. ‘De redenen hiervoor zijn onder meer meer geld, (aangehaald door 55 procent van de respondenten), promotie (43 procent), betere secundaire arbeidsvoorwaarden (27 procent), verhuizen naar een goed doel die beter bij hen past (24 procent) en betere arbeidsomstandigheden (22 procent).’