In opspraak
KWF en WKOF: het scheelt slechts een letter, maar daar achter gaat een wereld van verschil schuil. KWF - de afkorting staat voor Koninklijk Wilhelmina Fonds – is het grootste goede doel van Nederland, met een uitstekende reputatie. Het besteedde in 2018 83% van elke geefeuro aan haar doelstellingen: €137 miljoen euro. Het WKOF daarentegen raakte al eens in opspraak op beschuldiging van zelfverrijking en belangenverstrengeling. Het fonds geeft volgens Argos minder dan een kwart van donaties die het ophaalt (ongeveer €9 miljoen) daadwerkelijk uit aan kankeronderzoeksbeurzen.Look-a-like
In de uitzending van 2012 dook Argos diep in de omstreden fondsenwerving door de van oorsprong Amerikaanse organisatie. Filantropiehoogleraar Theo Schuyt (VU) bestempelde het WKOF toen al als ‘look-a-like’ van het KWF. Een dubbelganger die bewust wil lijken op die andere beroemde instantie die tegen kanker vecht. ‘Een vermomming om zo de markt binnen te dringen’, aldus Schuyt.
Meer dan alleen de naam
Sindsdien is er niet veel veranderd, aldus Argos. KWF-woordvoerder in de uitzending: ‘We worden veel benaderd door donateurs van het WKOF die denken dat ze het KWF steunen’. Het zou volgens Stubenitsky gaan om alleen al 1100 klachten: 650 in 2019 en 450 dit jaar.Volgens Stubenitsky gaan de overeenkomsten verder dan alleen de naam. ‘Ook de letters, doelstellingen, look en feel. Wat dat betreft is het echt een look-a-like.’ Bovendien maakt het WKOF misbruik van het feit dat veel mensen in Nederland kankeronderzoek steunen, aldus Stubenitsky. Ze bellen volgens hem willekeurig mensen en bedanken hen voor de steun aan kankeronderzoek. ‘Dan wordt hen gevraagd of ze hun donatie willen aanpassen en moeten ze hun IBAN-nummer ter controle geven. En dan kan er geld worden afgeschreven.’
Scripts
Op verzoek van Argos stuurde WKOF de vragenlijsten die gebruikt worden. In de twee instructiedocumenten voor callcenters die Argos ontving, staan niet de vragen waarover de klagers bij KWF Kankerbestrijding aan de bel trekken. Argos: ‘Of er andere scripts zijn is niet duidelijk. Over de callcenters waarmee het WKOF werkt wil de organisatie geen openheid van zaken geven.’Reactie WKOF
Argos: ‘Het WKOF zegt naar aanleiding van de bevindingen contact te hebben gezocht met de betreffende callcenters en zegt geen enkele aanleiding te zien voor de geuite beschuldigingen, ‘maar mocht er toch iets misgaan zullen we het per direct oppakken en meteen rechtzetten’.Over de verwarring met het KWF zegt het WKOF tegenover Argos: ‘Dat er verwarring kan zijn tussen organisaties is niet uit te sluiten. Goede doelen die zich bezighouden met kanker dragen veelal het woord 'kanker' in de naam van hun organisatie. Nu KWF Kankerbestrijding het bekendste goede doel op het gebied van kanker is, denken veel mensen daaraan wanneer het gaat om een goed doel en kanker.’
Stubenitsky bestrijdt dit. Tegenover Argos zegt hij: ‘Hoewel we ook telefoontjes krijgen over andere kankerfondsen, zoals KiKa, is dit aanzienlijk minder.’
Onderdeel van WCRF
Het WKOF, dat vorig jaar ruim negen miljoen euro ophaalde, maakt deel uit van een groot internationaal doel: het World Cancer Research Fund (WCRF). Uit eerder onderzoek van Argos concludeerde het onderzoeksprogramma dat slechts een klein percentage van de giften is besteed aan wetenschappelijk onderzoek naar kanker. Een groot deel van het geld ging op aan voorlichting, uitgevoerd door het bedrijf Euro-DM: een direct-mailbedrijf waarvan de eigenaar ook de oprichter is van het American Institute for Cancer Research (AICR), de Amerikaanse zusterorganisatie van het WKOF.Bron: Argos
Lees ook: WKOF opnieuw onder vuur van Argos | Beroep WKOG gegrond verklaard