Kritiek Oxfam op maatschappelijk beleid voedingsindustrie

Kritiek Oxfam op maatschappelijk beleid voedingsindustrie
Kritiek Oxfam op maatschappelijk beleid voedingsindustrie
26 februari 2013
Nieuws | | Organisatienieuws

De grote internationale voedingsconcerns schieten tekort in hun maatschappelijke beleid en de bescherming van het milieu in opkomende markten. Dat stelt Oxfam Novib in een rapport dat vandaag is verschenen. De ontwikkelingsorganisatie vergelijkt de tien grootste voedselproducenten en komt tot de conclusie dat geen van deze ondernemingen een voldoende scoort.

De bedrijven, waaronder Nestlé, Unilever, Coca-Cola, Pepsi-Co, Kellogg's en Mars, zijn door Oxfam Novib getest op zaken als meer bescherming van de lokale bevolking tegen de roof van land en water, vrouwenrechten en het maken van goede afspraken met boeren en arbeiders. Ook aspecten als informatie over de herkomst van gewassen en de uitstoot van broeikasgassen zijn meegenomen.

Vrouwenrechten
Met name op het punt van bescherming van vrouwenrechten en het uitbannen van discriminatie tegen vrouwen scoren alle bedrijven zeer slecht. Ook als het gaat om de bescherming tegen conflicten over landbouwgrond en het roven van land van de plaatselijke bevolking komt geen van de bedrijven uit op een voldoende.

Unilever
Het Brits-Nederlandse Unilever krijgt wel de op een na hoogste algemene score toebedeeld van Oxfam Novib, na het Zwitserse Nestlé. Daaruit blijkt dat de uitgebreide duurzaamheidsdoelstellingen die het concern zich een aantal jaren geleden heeft gesteld, vruchten afwerpen. Unilever scoort in het onderzoek voldoende wat betreft afspraken met toeleveranciers, boeren en arbeiders. Ook op het gebied van de bescherming van waterbronnen voor de lokale bevolking krijgt Unilever een voldoende.