Oxfam op zoek naar 'foute letters'

25 november 2009
Nieuws | | Goede doelen

AMSTELVEEN (25 november) – Aldi, Lidl, HEMA en Jamin verkopen veel te weinig duurzame chocoladeletters, zo stelt Oxfam Novib. Volgens Klaas van den Doel, scheidend voorzitter van Centraal Bureau Levensmiddelen, gebruikt de organisatie de lekkernijen voor haar eigen doeleinden.

Op zoek naar ‘foute letters’ trokken bovendien de dames van het Stoere Vrouwen Koopleger van Oxfam Novib de winkels in. Ze deden dat in het kader van de Groene Sint campagne ‘alle 19 miljoen foute chocoladeletters de winkels uit’. De dames staan voor duurzame consumptie. Volgens de hulporganisatie is dat 85 procent van alle letters. ‘Ze hebben een bittere nasmaak. De cacaoboer krijgt een oneerlijke prijs voor zijn product. Hij werkt onder zeer slechte omstandigheden. Zo kan hij geen zelfstandig bestaan opbouwen.’ Dat zegt het rapport ‘Eerlijk duurt het langst’ van Oxfam Novib.



Valse actie

In dagblad Trouw zei Van den Doel zich mateloos aan de actie te ergeren. ‘Het is vals om kindertjes uit de derde wereld te verbinden met de schoentjes van onze kinderen. Zo’n actiegroep weet heel goed dat de Nederlandse supermarkten al twee jaar bezig zijn om de cacaoteelt te verbeteren en kinderarbeid op plantages uit te bannen. Dat is namelijk een van de speerpunten in ons duurzaamheidsbeleid.’
 


Oxfam Novib wil profiteren

In de visie van Van den Doel probeert Oxfam Novib alleen maar profijt te trekken van de ‘oneerlijke’ letters. ‘Maar wij zetten ons niet alleen in voor die letters, maar voor alle chocolade. En ik durf best de stelling aan dat in 2012 alle chocoladeletters duurzaam zijn. Alleen is dat ingewikkeld. Het is gemakkelijk om te zeggen: “Geen kinderarbeid meer”. Je moet dan wel voorkomen dat die kinderen nog armer worden. Die kinderen moeten naar school. En daar werken we dus aan met lokale organisaties.”


Leven van eigen ongenoegen

Het valt Van den Doel op dat wat Oxfam Novib doet, precies past bij het beeld dat hij van maatschappelijke organisaties heeft overgehouden aan zijn tien jaar voorzitterschap. Hij sprak met allerlei organisaties, van de ‘Wakker Dieren’ tot de ’Milieudefensies’ om tot een gezamenlijke aanpak te komen van het verduurzamen van het aanbod in de supermarkten. Het leverde niets op. ‘De meeste organisaties leven bij gratie van hun eigen ongenoegen’, aldus Van den Doel.  ‘Terwijl sommige niet meer dan zesduizend leden hebben. Ondertussen proberen ze ons overal de schuld van te geven. Maar ik moet nog zien of Varkens in Nood zichzelf opheft als alle problemen met de varkens zijn opgelost.’
 

 


Klik hier voor een filmpje vande Groene Sit op YouTube.