Kassa duikt in de voors en tegens van straatwerving

Jan van Berkel: 'Ik heb een paar voorbeelden gezien waar ik zelf ook ongemakkelijk van word.'
Jan van Berkel: 'Ik heb een paar voorbeelden gezien waar ik zelf ook ongemakkelijk van word.'
5 februari 2019
Nieuws | | Fondsenwerving

Uit een recent onderzoek van het Nederlands Donateurspanel blijkt dat tachtig procent van de mensen het niet prettig vindt om op straat te worden aangesproken door het goede doel. Het programma Kassa hield een peiling onder driehonderd mensen via Instagram en ook daar liet 85 procent weten het best vervelend te vinden op straat te worden aangesproken door goede doelen. Kassa ging de straat op en sprak met hoogleraar René Bekkers en Jan van Berkel, directeur van Goede Doelen Nederland.
 
De mensen die op straat staan te werven, zijn meestal geen vrijwilligers van het goede doel zelf, meldt Kassa. Goede doelen maken hiervoor gebruik van wervingsbureaus. Het werven op straat is dan ook een dure aangelegenheid, zo concludeerde René Bekkers, hoogleraar Filantropie aan de Vrije Universiteit Amsterdam, na onderzoek eind 2011. ‘Ik heb uitgerekend dat de grootste goede doelen ongeveer 80 euro per persoon besteden om structurele donateur te worden op straat.’ 
Waarom wordt er dan - ondanks dat men het geen prettige manier vindt én de kosten hoog zijn - toch door veel goede doelen ingezet op straatwerving? Bekkers: ‘Als goed doel kijk je natuurlijk goed naar op welke manier je efficiënt wilt werven. Mensen blijven vaak meerdere jaren donateur. Op het moment dat die kosten eruit zijn, dan is dit kanaal dus heel erg efficiënt. Om mensen langjarig als donateur te werven.’
 
Succesvolle straatwerving
Dat blijkt ook uit de cijfers die Kassa bij de goede doelen zelf ophaalt. Natuurmonumenten laat weten in 2018 via straatwerving 3.655 nieuwe leden te hebben verworven, waarvan momenteel nog 75 procent lid is. Bij Artsen Zonder Grenzen sluiten jaarlijks zo’n 30.000 mensen aan door straatwerving en duurt het zo’n 13 maanden voor je bent terugverdiend. Ook KWF Kankerbestrijding is een grote speler, aangezien zij jaarlijks ongeveer 50.000 mensen binnenhalen via deze wervingsmethode. 
 
Goede Doelen Nederland
In de studio reageert Jan van Berkel, voorzitter van de brancheorganisatie Goede Doelen Nederland op het feit dat consumenten het onprettig vinden om op straat te worden aangesproken en goede doelen hier tóch mee doorgaan. Hij geeft onder meer aan dat het belangrijk onderwerp van aandacht is, omdat ze willen voorkomen dat het irritatie oproept bij de mensen op straat. Ook vertelt hij dat donateurs die op straat worden geworven over het algemeen zich voor langere tijd verbinden aan een goed doel.

Mischa Stubenitsky van KWF voegt daaraan toe: 'Kassa noemt activiteiten die in winkelstraten plaatsvinden om donateurs te werven straatwerving. Wij voeren die definitie voor alle activiteiten die buiten plaatsvinden om donateurs te werven. Dus ook: aan de deur en op evenementen. Wij hebben relatief weinig straatwervers in winkelstraten lopen. Maar met alle activiteiten buiten (evenementen, deur tot deur, etc) komen we op een totaal van ongeveer 50.000 donateurs die kankerbestrijding steunen.'
 
(Bron: BNN/VARA)

Klik hier om de uitzending te bekijken.