AMSTELVEEN (28 mei) - "De huidige stabilisatie aan inkomsten voor goede doelen betekent in wezen een grote verandering na jaren van sterke groei", zo stelde onderzoeker Rene Bekkers gisteren tijdens de presentatie van Geven In Nederland 2009 in Amsterdam. "De kansen en bedreigingen nopen tot een strategische herbezinning."
Bekkers constateert dat de filantropische markt nog geen verdringingsmarkt is, maar wel dat de competitie groter wordt: "Het aantal spelers is gegroeid, vooral door de toetreding van kleinere en lokale doelen."
Bekkers wil de kortetermijninvloed van de economische recessie niet onderschatten, maar zeker niet overschatten: "Geven is een basisgoed voor Nederlanders, ook in mindere tijden. Daarbij zou ik willen zeggen: ‘don't waste a good recession!'. Er komen meer vrijwilligers beschikbaar en goede doelen kunnen diensten en producten nu scherper inkopen. Dit is een goede tijd om uw rendementen nog eens kritisch te bekijken: wat levert het meeste op?"
Voor de langere termijn adviseert Bekkers goede doelen het behoud van bestaande donors niet te verontachtzamen: "Focus op lifetime donor value, ontwikkel uw knowledge base en investeer collectief in onderzoek."
Over dat onderzoek had Bekkers voor zijn gehoor nog wel een goede raadgeving: "Ik verbaas mij erover hoe weinig de sector gebruikmaakt van al het beschikbare wetenschappelijke onderzoek over geefgedrag. Met uw praktijkkennis over geven zit het wel goed, heb ik gemerkt, maar de gang naar de wetenschap is klaarblijkelijk nog een heel lastige."