Kamervragen over banners van Cordaid

26 januari 2011
Nieuws | | Politiek en overheid


AMSTELVEEN (26 januari) - Cordaid heeft een nadere toelichting gegeven op de wervingskosten van haar bannercampagne. De hulporganisatie doet dat naar aanleiding van een item in PowNews en de daarop volgende vragen van VVD'er Dijkhoff (foto) aan staatssecretaris Knapen van Buitenlandse zaken. Knapen is "geschrokken van de gebrekkige manier waarop Cordaid zijn donateurs informeert".

 


PowNews claimt dat er proportioneel hoge kosten zijn verbonden aan een websitecampagne die Cordaid op dit moment voert voor hulp aan vluchtelingen in Zuid-Soedan. Van de giften als gevolg van de banneractie zou een groot deel in de zakken van de website-exploitanten verdwijnen. Het VVD-Tweede Kamerlid Dijkhoff stelde naar aanleiding van het item in PowNews vervolgens schriftelijke Kamervragen aan de staatssecretaris van buitenlandse zaken. Het kamerlid vraagt zich onder andere af of de 25% norm van het CBF door Cordaid wordt overschreden. Ook stelt Dijkhoff: "Deelt u de mening dat Cordaid, als ‘goed doel', haar naam niet dient te verbinden met een dergelijk hoog risico op verliesgevende actie en dat er geen gebruik gemaakt dient te worden van het door de overheid verkregen budget om dergelijke verliezen te dekken?"

 


Geschrokken

Staatssecretaris Ben Knapen, de verantwoordelijke bewindspersoon voor overheidssubisies aan ontwikkelingsorganisaties, stelt volgens PowNews in een reactie: "Goed dat jullie dit aan de orde stellen. Dat kan voor mensen die geld geven een stuk duidelijker. Maar dit is primair de verantwoordelijkheid van de raad van toezicht en de directie van Cordaid." Een woordvoerder van de staatssecretaris vroeg PowNews om te benadrukken dat Knapen is geschrokken van de gebrekkige manier waarop Cordaid zijn donateurs informeert.

 


Plaatsing is gratis

Cordaid geeft op haar website een toelichting om de bekostiging van haar banner-campagne: "Wij bieden aan allerlei websites zogenaamde banners (online advertenties) aan. Als die sites de banners plaatsen hoeven we daar niet voor te betalen, de plaatsing is gratis en levert aandacht voor onze campagne op. Via de banners kunnen mensen klikken en een gift doneren. Per gift betalen wij wel een bedrag aan de website die de banner heeft geplaatst."

 


Totaal van 14%

Cordaid geeft ook een toelichting op de hoogte van de wervingskosten: "De kosten die we per gift afdragen betalen we uit ons aparte budget voor fondsenwerving. We mogen kosten voor fondswerving maken met een maximum van 25% van onze inkomsten (volgens het landelijk geldende CBF keurmerk). Daar zitten we fors onder, onze totale kosten voor fondswerving bedroegen vorig jaar 14%."

 


Kosten relatief hoog

Cordaid geeft wel toe dat het genoemde percentage een gemiddelde is voor haar fondsenwervingskosten en dat bepaalde vormen van fondsenwerving - zoals de bannercampagne - op een hoger kostenpercentage uitkomen. Cordaid geeft echter niet aan hoe hoog het percentage is voor de gewraakte bannercampagne: "We werven onze donateurs op verschillende manieren en de ene manier kost meer dan de andere. De kosten bij een donatie via de gratis geplaatste online banners zijn bij aanvang relatief hoog, maar ervaring leert dat we veel giftgevers voor langere tijd kunnen interesseren ons te steunen. De gemiddelde kosten van onze fondswerving bedragen 14% van het bedrag wat jaarlijks bij ons binnenkomt. Dat betekent concreet dat van uw gift van €10,- een bedrag van €8,64 ten goede komt aan de hulpverlening."