Jongeren vinden goede doelenambassadeurs helemaal niks

6 februari 2008
Nieuws | | Ontwikkelings samenwerking

AMSTELVEEN (7 februari) - Het magazine IS heeft door bureau Synovate een onderzoek laten uitvoeren naar de betrokkenheid van jongeren bij ontwikkelingssamenwerking. Twee opvallende conclusies: de invloed van BN-ambassadeurs op jongeren is gering en jongeren vinden het niet verkeerd voor het CV om actief te zijn voor een ontwikkelingsdoel.


Bekende goede doelen ambassadeurs, wat is het rendement daar nou van? Volgens de onderzoekers van Synovate is er in ieder geval één doel dat er qua naamsbekendheid goed aan gedaan heeft zich te verbinden aan een bekende Nederlander. Van de ondervraagde jongeren noemde namelijk 54,2% Marco Borsato (zie foto) en WarChild spontaan als eerste ambassadeurschap dat in de gedachten op komt. Caroline Tensen, Katja Schuurman en Ali B. volgen met marginale percentages rond 3%.

 


De stelling "Ik zou eerder een goed doel steunen waar een leuke bekende Nederlander aan verbonden is" valt echter niet in goede aarde. De jongeren laten zich niet voor het karretje van BN-ers spannen: 41% is het ‘helemaal' met de stelling oneens. Nog eens 37% is het met de stelling oneens. Ongeveer 13% is het ermee eens. Terwijl voor slechts een 0,5% de BN-ambassadeur echt doorslaggevend is.

 


Met de geefbereidheid zit het - in ieder geval op papier - volgens het onderzoek wel goed. Bijna zeventig procent heeft in het verleden geld gegeven aan een goed doel, 49,8% geeft aan dit in 2008 te gaan doen. Slechts 22,3% van de jongeren hoort tot de hardcore ‘niet-gevers'.

 


Zelf vrijwilligerswerk doen of deelnemen aan een uitwisselingsprogramma in een ontwikkelingsland is maar aan een kleine groep besteed: 7% heeft het gedaan, 10% zegt het wel te willen doen. De overgrote meerderheid - 85% - blijft echter liever thuis.

 


Afgezet tegen de reacties op de stelling "Het staat goed op je CV als je je actief hebt ingezet voor een goed doel in een ontwikkelingsland" oogt dat vrij bescheiden. Ongeveer 70% is het met deze stelling namelijk eens of zeer eens. Slechts 10% is het met de stelling oneens, en nog eens 3,5% is het sterk met de stelling oneens.

 


De resultaten van het onderzoek zijn hier online te bekijken