Investeringen in marketing automation gaan de komende jaren flink groeien. Dat blijkt uit een rapport van Forrester. Verwacht wordt dat er in 2023 wereldwijd 25 miljard dollar in zal omgaan. Ook investeringen in databases en analytische technologie groeien mee.
Marketing is steeds meer datagestuurd. Voor marketeers wordt het daarom steeds ingewikkelder gegevens te beheren en te analyseren. Het onderzoek van Forrester onderstreept dat veel marketeers op zoek zijn naar marketing automation tools als een oplossing om kosten te beheersen, marketingstrategieën te stimuleren, doelgroepen te bereiken, de effectiviteit van campagnes te analyseren en een hogere mate van personalisatie te bereiken. Bij de ondervraging van iets meer dan duizend marketeers uit acht landen zegt iets meer dan de helft volgend jaar al de budgetten te vergroten. Het doel: automatisering van campagnes en meer inzicht in de opbrengsten ervan.
Artificial Intelligence
Kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) speelt ook een prominentere rol in marketing als een automatiseringstool, meldt Forrester. Marketeers omarmen AI vanwege de voorspellende mogelijkheden en nauwkeuriger advertentie targeting. Het onderzoeksbureau verwacht dat de investeringen hierin ook zullen toenemen: de uitgaven hieraan worden geschat op 19,1 miljard dollar in 2018, een stijging van 54,2 procent ten opzichte van 2017. Tegen 2021 bedragen de investeringen in AI naar verwachting 52,2 miljard dollar.
(Bron: Forrester, Marketing Dive)
Fondsenwerving