Governance Adriana Esmeijer voorzitter redactieraad DDB
'Sector filantropie behoeft critical friend'
Adriana Esmeijer voorzitter redactieraad DDB 21 maart 2024 Interview | Redactie DDB | Governance Dr. Adriana Esmeijer, voormalig directeur van het Cultuurfonds, is toegetreden als voorzitter van de redactieraad van Filantropie Platform DDB. 'Onze sector verdient het om gehoord en gezien te worden en behoeft een krachtig, onafhankelijk en polyfoon geluid', meent ze. Esmeijer is gevraagd de redactieraad aan te voeren wegens haar ervaring als bestuurder in de filantropie en haar vele contacten in de nonprofit-wereld. Zij is daarnaast onder meer actief als voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. en vice-voorzitter van de Raad van Toezicht van de NOS.
Adriana Esmeijer (Fotografie: Dirk Kome).
Wat waren overwegingen om het voorzitterschap te aanvaarden?
Adriana Esmeijer: ‘Mijn inspiratie komt voort uit mijn jarenlange ervaring als bestuurder in de filantropie, een sector die veelzijdig is en onmisbaar voor een bloeiende samenleving. Daar wil ik graag aan blijven bijdragen. Onze sector is gediend bij een onafhankelijke bron die de relevantie van maar ook het draagvlak voor de filantropie vergroot. Dit kan door de sector een kritische spiegel voor te houden. Maar ook door ruimte te geven aan bijdragen van practitioners, de duizenden mensen die actief betrokken en werkzaam zijn bij en in de sector. Daarbij steeds oog houdend voor buitenlandse ontwikkelingen.’
‘Bovendien: het Filantropie Platform DDB (online, print, events) kan de filantropische en non-profitwereld versterken door het verstrekken van objectieve en relevante informatie; door tools en middelen te bieden om filantropieprofessionals te helpen groeien en slagen; door innovatieve en creatieve ideeën naar voren te brengen om het veld te stimuleren het beter te doen; en door filantropie verantwoordelijk te houden voor haar daden.’
‘Ook zou dit platform het publieke begrip van filantropie en non-profitorganisaties kunnen verbreden en verdiepen door de relevante rol te duiden die deze sector – met een geschatte geefwaarde van jaarlijks € 5 mrd à € 6 mrd – speelt in ons dagelijks leven. Door verhalen te vertellen over de successen én mislukkingen bij het zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen die de samenleving ons stelt, en door individuen te inspireren om mee te doen.’
Wat de taakopvatting van de redactieraad?
‘De Redactieraad staat wat mij betreft de (hoofd)redactie met raad en daad terzijde. Gevraagd en ongevraagd. De leden zijn de ‘voelsprieten’, de scouts in de sector en kunnen onderwerpen en ontwikkelingen helpen te agenderen, te openbaren, te analyseren en toe te lichten. De – meer formele – taak van de redactieraad is te waarborgen dat hoofdredacteur en redactie van het Filantropie Platform binnen de redactieformule in journalistieke zin onafhankelijk kunnen opereren. Daar komt bij: adviseren over de redactieformule alsook de wijze waarop deze in de praktijk gestalte krijgt.’
‘Anders gezegd: borgen waar het platform voor staat, namelijk voor een scherpe journalistieke interpretatie en een evenwichtige verslaglegging van datgene wat de filantropiesector raakt en omvat. Bij alles wat we doen, houden we ons aan journalistieke basiswaarden: betrouwbaarheid (kritisch bronnenonderzoek), controleerbaarheid (feitenverificatie), evenwichtigheid (meerdere perspectieven in beeld), neutraal zijn (onpartijdig), zich kritisch opstellen (waakhondfunctie).’
‘Een van mijn lichtende voorbeelden op veel grotere schaal is The Cronicle of Philantropy uit de VS: al bijna 35 jaar is The Chronicle een van de belangrijkste bronnen van nieuws, informatie, analyses en meningsvorming in de Amerikaanse non-profitwereld. Het medium bereikt bijna 350.000 non-profit professionals, bestuurders van stichtingen en fondsen, fondsenwervers, donoren, onderzoekers en anderen die zich inzetten voor het algemeen belang.’
Waar zitten verbeterpunten voor de komende jaren?
‘Mijn persoonlijke ambitie is dat DDB de beste, meest geraadpleegde bron wordt voor de Nederlandse filantropiesector in internationaal verband. Deze sector kan alleen bestaan en begrepen worden als onderdeel van de bredere sociaaleconomische en sociaalculturele context waarmee zij voortdurend in wisselwerking staat. Wat mij betreft is DDB dus over vijf jaar dé bron in Nederland voor onze sector, gezaghebbend in haar analyses en meningsvorming op het gebied van sociale impact. Dat professionals uit filantropische fondsen en non-profitorganisaties, directeuren, bestuursleden, toezichthouders, fondsenwervers, donateurs, zakelijke dienstverleners en anderen zich (h)erkend voelen en inzichten verkrijgen die bijdragen aan versterking van hun impact.’
‘Samenwerking is hierbij het devies: omdat DDB ernaar streeft een groot deel van het maatschappelijk leven te bestrijken, bouwen we partnerschappen op met onze doelgroepen: abonnees, lezers, practitioners, endorsers, major donors, zakelijke partners, impact gedreven bedrijven, media en andere organisaties. Samenwerken met andere organisaties vergroot het bereik en partnerschappen zijn essentieel zijn voor een duurzame bedrijfsvoering. Denk ook aan brancheorganisaties (GDN, FIN, Partos) en instanties voor intern (ITGD) en extern toezicht CBF). Samenwerking kan ook vorm krijgen door co-creatie: door kennis op te doen en te leren van effectieve praktijken.’
Welke eigen kanalen komen daarbij goed van pas?
‘In eerste instantie de DDB website en het DDB Journaal, de tweewekelijkse e-mailnieuwsbrief. Daarnaast het DDB Magazine en het DDB Fondsenboek. Dit zijn kanalen die lezers en abonnees op de hoogte houden van het laatste nieuws en meer. Ze inspireren door het inzichtelijk maken van de laatste trends en het tonen van case studies die probleemoplossende ideeën aanreiken. Een must-read voor zowel fondsbestuurders als fondsenwervers en iedereen die in de sector actief is.’
Welke journalistieke vormen passen daarbij?
‘Opiniestukken, columns en hoofdredactionele commentaren voeden het nationale debat met ideeën van een breed scala denkers, onder wie vooraanstaande filantropie-influencers en boegbeelden van non-profitorganisaties en fondsen, maar ook anderen die frisse en innovatieve ideeën hebben. De jaarlijkse congressen Civil Power en Corporate Power bieden platform aan deze bright minds en bereiken een groot en breed publiek. DDB helpt ook het publiek een beter inzicht te verschaffen in de bijdragen die non-profitorganisaties en fondsen aan de samenleving leveren. De samenwerking met Alliance Magazine, dé onafhankelijke bron inzake Europese filantropie, verspreidt onze content in vertaling naar een breder publiek.’
Denk eens ongecensureerd verder …
‘Het Filantropie Platform kent een permanente vernieuwingsagenda. We leven in een tijd van grote transformaties en dan is aanpassen – nieuwe kennis en skills opdoen – en bijblijven is meer dan ooit geboden. We dragen bij aan een continue leercurve met de DDB Academy: idealiter geven we over specifieke cases speciale rapporten en dossiers uit en introduceren we webinars en podcasts. Ook zouden we enquêtes kunnen houden die waardevolle benchmarkgegevens opleveren. De jaarlijkse DDB Filantropieverkiezing toont best practice en best practitioners.’
‘Het zijn grootse, idealistische ambities, dat weet ik. Ze vereisen een bestendige en realistische financieringsmix. Een mix waaraan de sector idealiter zelf bereid is bij te dragen. De filantropie verdient het namelijk om gehoord en gezien te worden. Om een krachtig, onafhankelijk polyfoon geluid te laten klinken. Dat kan met een platform dat de gamechangers van de filantropie in de spotlights zet. Met een medium dat het ecosysteem van filantropische organisaties en netwerken helpt gedijen en groeien.’
Een ecosysteem?
‘Onlangs las ik op de website van de Europese filantropiekoepel Philea inspirerende woorden die de sector beeldend beschrijven. Vrij vertaald: ‘‘Net als een bos is filantropie een divers, complex en veerkrachtig ecosysteem dat zich gedurende een lange periode heeft ontwikkeld al naar gelang de context. En net als de flora en fauna die samenleven in een bos, is filantropie aanwezig op verschillende niveaus, van grote groen blijvende stichtingen die mondiaal actief zijn tot stichtingen die zich volledig op het basisniveau richten, en op elk niveau daartussenin. Maar ze zijn allemaal geworteld in dezelfde grond: een gemeenschappelijke motivatie om goed te doen.’’
‘Het Filantropie Platform DDB zou er mede voor kunnen zorgen dat die bodem en dat ecosysteem van stichtingen, filantropische organisaties en netwerken die zich inzetten voor het algemeen belang blijft groeien en bloeien.’
De volledige redactieraad van Filantropie Platform DDB bestaat uit Adriana Esmeijer (voorzitter), Suzette de Boer, Rien van Gendt, Ann Gummels, Pieter Stemerding, Fusien Verloop en Jan-Peter Wissink (uitgever).
21 maart 2024
Interview | Redactie DDB | Governance
Dr. Adriana Esmeijer, voormalig directeur van het Cultuurfonds, is toegetreden als voorzitter van de redactieraad van Filantropie Platform DDB. 'Onze sector verdient het om gehoord en gezien te worden en behoeft een krachtig, onafhankelijk en polyfoon geluid', meent ze. Esmeijer is gevraagd de redactieraad aan te voeren wegens haar ervaring als bestuurder in de filantropie en haar vele contacten in de nonprofit-wereld. Zij is daarnaast onder meer actief als voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. en vice-voorzitter van de Raad van Toezicht van de NOS.
Adriana Esmeijer (Fotografie: Dirk Kome).
Wat waren overwegingen om het voorzitterschap te aanvaarden?
Adriana Esmeijer: ‘Mijn inspiratie komt voort uit mijn jarenlange ervaring als bestuurder in de filantropie, een sector die veelzijdig is en onmisbaar voor een bloeiende samenleving. Daar wil ik graag aan blijven bijdragen. Onze sector is gediend bij een onafhankelijke bron die de relevantie van maar ook het draagvlak voor de filantropie vergroot. Dit kan door de sector een kritische spiegel voor te houden. Maar ook door ruimte te geven aan bijdragen van practitioners, de duizenden mensen die actief betrokken en werkzaam zijn bij en in de sector. Daarbij steeds oog houdend voor buitenlandse ontwikkelingen.’
‘Bovendien: het Filantropie Platform DDB (online, print, events) kan de filantropische en non-profitwereld versterken door het verstrekken van objectieve en relevante informatie; door tools en middelen te bieden om filantropieprofessionals te helpen groeien en slagen; door innovatieve en creatieve ideeën naar voren te brengen om het veld te stimuleren het beter te doen; en door filantropie verantwoordelijk te houden voor haar daden.’
‘Ook zou dit platform het publieke begrip van filantropie en non-profitorganisaties kunnen verbreden en verdiepen door de relevante rol te duiden die deze sector – met een geschatte geefwaarde van jaarlijks € 5 mrd à € 6 mrd – speelt in ons dagelijks leven. Door verhalen te vertellen over de successen én mislukkingen bij het zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen die de samenleving ons stelt, en door individuen te inspireren om mee te doen.’
Wat de taakopvatting van de redactieraad?
‘De Redactieraad staat wat mij betreft de (hoofd)redactie met raad en daad terzijde. Gevraagd en ongevraagd. De leden zijn de ‘voelsprieten’, de scouts in de sector en kunnen onderwerpen en ontwikkelingen helpen te agenderen, te openbaren, te analyseren en toe te lichten. De – meer formele – taak van de redactieraad is te waarborgen dat hoofdredacteur en redactie van het Filantropie Platform binnen de redactieformule in journalistieke zin onafhankelijk kunnen opereren. Daar komt bij: adviseren over de redactieformule alsook de wijze waarop deze in de praktijk gestalte krijgt.’
‘Anders gezegd: borgen waar het platform voor staat, namelijk voor een scherpe journalistieke interpretatie en een evenwichtige verslaglegging van datgene wat de filantropiesector raakt en omvat. Bij alles wat we doen, houden we ons aan journalistieke basiswaarden: betrouwbaarheid (kritisch bronnenonderzoek), controleerbaarheid (feitenverificatie), evenwichtigheid (meerdere perspectieven in beeld), neutraal zijn (onpartijdig), zich kritisch opstellen (waakhondfunctie).’
‘Een van mijn lichtende voorbeelden op veel grotere schaal is The Cronicle of Philantropy uit de VS: al bijna 35 jaar is The Chronicle een van de belangrijkste bronnen van nieuws, informatie, analyses en meningsvorming in de Amerikaanse non-profitwereld. Het medium bereikt bijna 350.000 non-profit professionals, bestuurders van stichtingen en fondsen, fondsenwervers, donoren, onderzoekers en anderen die zich inzetten voor het algemeen belang.’
Waar zitten verbeterpunten voor de komende jaren?
‘Mijn persoonlijke ambitie is dat DDB de beste, meest geraadpleegde bron wordt voor de Nederlandse filantropiesector in internationaal verband. Deze sector kan alleen bestaan en begrepen worden als onderdeel van de bredere sociaaleconomische en sociaalculturele context waarmee zij voortdurend in wisselwerking staat. Wat mij betreft is DDB dus over vijf jaar dé bron in Nederland voor onze sector, gezaghebbend in haar analyses en meningsvorming op het gebied van sociale impact. Dat professionals uit filantropische fondsen en non-profitorganisaties, directeuren, bestuursleden, toezichthouders, fondsenwervers, donateurs, zakelijke dienstverleners en anderen zich (h)erkend voelen en inzichten verkrijgen die bijdragen aan versterking van hun impact.’
‘Samenwerking is hierbij het devies: omdat DDB ernaar streeft een groot deel van het maatschappelijk leven te bestrijken, bouwen we partnerschappen op met onze doelgroepen: abonnees, lezers, practitioners, endorsers, major donors, zakelijke partners, impact gedreven bedrijven, media en andere organisaties. Samenwerken met andere organisaties vergroot het bereik en partnerschappen zijn essentieel zijn voor een duurzame bedrijfsvoering. Denk ook aan brancheorganisaties (GDN, FIN, Partos) en instanties voor intern (ITGD) en extern toezicht CBF). Samenwerking kan ook vorm krijgen door co-creatie: door kennis op te doen en te leren van effectieve praktijken.’
Welke eigen kanalen komen daarbij goed van pas?
‘In eerste instantie de DDB website en het DDB Journaal, de tweewekelijkse e-mailnieuwsbrief. Daarnaast het DDB Magazine en het DDB Fondsenboek. Dit zijn kanalen die lezers en abonnees op de hoogte houden van het laatste nieuws en meer. Ze inspireren door het inzichtelijk maken van de laatste trends en het tonen van case studies die probleemoplossende ideeën aanreiken. Een must-read voor zowel fondsbestuurders als fondsenwervers en iedereen die in de sector actief is.’
Welke journalistieke vormen passen daarbij?
‘Opiniestukken, columns en hoofdredactionele commentaren voeden het nationale debat met ideeën van een breed scala denkers, onder wie vooraanstaande filantropie-influencers en boegbeelden van non-profitorganisaties en fondsen, maar ook anderen die frisse en innovatieve ideeën hebben. De jaarlijkse congressen Civil Power en Corporate Power bieden platform aan deze bright minds en bereiken een groot en breed publiek. DDB helpt ook het publiek een beter inzicht te verschaffen in de bijdragen die non-profitorganisaties en fondsen aan de samenleving leveren. De samenwerking met Alliance Magazine, dé onafhankelijke bron inzake Europese filantropie, verspreidt onze content in vertaling naar een breder publiek.’
Denk eens ongecensureerd verder …
‘Het Filantropie Platform kent een permanente vernieuwingsagenda. We leven in een tijd van grote transformaties en dan is aanpassen – nieuwe kennis en skills opdoen – en bijblijven is meer dan ooit geboden. We dragen bij aan een continue leercurve met de DDB Academy: idealiter geven we over specifieke cases speciale rapporten en dossiers uit en introduceren we webinars en podcasts. Ook zouden we enquêtes kunnen houden die waardevolle benchmarkgegevens opleveren. De jaarlijkse DDB Filantropieverkiezing toont best practice en best practitioners.’
‘Het zijn grootse, idealistische ambities, dat weet ik. Ze vereisen een bestendige en realistische financieringsmix. Een mix waaraan de sector idealiter zelf bereid is bij te dragen. De filantropie verdient het namelijk om gehoord en gezien te worden. Om een krachtig, onafhankelijk polyfoon geluid te laten klinken. Dat kan met een platform dat de gamechangers van de filantropie in de spotlights zet. Met een medium dat het ecosysteem van filantropische organisaties en netwerken helpt gedijen en groeien.’
Een ecosysteem?
‘Onlangs las ik op de website van de Europese filantropiekoepel Philea inspirerende woorden die de sector beeldend beschrijven. Vrij vertaald: ‘‘Net als een bos is filantropie een divers, complex en veerkrachtig ecosysteem dat zich gedurende een lange periode heeft ontwikkeld al naar gelang de context. En net als de flora en fauna die samenleven in een bos, is filantropie aanwezig op verschillende niveaus, van grote groen blijvende stichtingen die mondiaal actief zijn tot stichtingen die zich volledig op het basisniveau richten, en op elk niveau daartussenin. Maar ze zijn allemaal geworteld in dezelfde grond: een gemeenschappelijke motivatie om goed te doen.’’
‘Het Filantropie Platform DDB zou er mede voor kunnen zorgen dat die bodem en dat ecosysteem van stichtingen, filantropische organisaties en netwerken die zich inzetten voor het algemeen belang blijft groeien en bloeien.’
De volledige redactieraad van Filantropie Platform DDB bestaat uit Adriana Esmeijer (voorzitter), Suzette de Boer, Rien van Gendt, Ann Gummels, Pieter Stemerding, Fusien Verloop en Jan-Peter Wissink (uitgever).