'De tijd van ‘u betaalt, wij bepalen’ is echt voorbij. Het gaat om investeren in relaties.' Dit is een van de belangrijkste aanbevelingen die ING geeft aan goede doelen in het deze maand verschenen rapport 'Van donatie naar relatie. Naar een totale klantbeleving voor goede doelen.'
Meer betrokkenheid
Cees Elemans (foto), sectormanager goede doelen bij ING stelt in het voorwoord van het rapport: 'Uit een recente enquête van de ‘ING vraag van vandaag’ blijkt 67% van de ondervraagden weinig vertrouwen in goede doelen te hebben. Toch doneert een grote meerderheid aan goede doelen. Het is mooi te constateren dat ‘geven’ in de haarvaten van onze samenleving zit en daar mogen we trots op zijn. Het gebrek aan vertrouwen stelt goede doelen wel voor de nodige uitdagingen. De donateur wil meer betrokkenheid bij het goede doel. De tijd van ‘u betaalt, wij bepalen’ is echt voorbij. Het gaat om investeren in relaties. Met creativiteit en heldere impact beter inspelen op de verlangens van de donateur.'
De analyse en adviezen in het ING-rapport worden gepresenteerd op basis 'van de laatste inzichten uit de markt en van experts', onderwie Marc van den Tweel (Natuurmonumenten), Fons van Rooij (NLFL), Frits Hirschstein (KiKa) en Reinier Spruit (Reinier Fundraising).
De 'call to action' formuleert ING in drie kernpunten:
1. De inkomsten van goede doelen zitten sinds 2015 weer in de lift. Over een langere periode bezien is er echter nauwelijks sprake van groei;
2. Extra inspanningen zijn nodig om onderscheidend te zijn en ook jongeren aan te spreken.
3. Er zijn voldoende kansen om meer middelen aan te trekken en meer maatschappelijke impact te realiseren: tijd voor actie.
De vijf kansen voor goede doelen
1. Van reputatie naar innovatie:
De behoudende cultuur binnen de sector belemmert vernieuwing. Innoveren en experimenteren moeten een vast onderdeel van het werken bij een goed doel zijn. Kansen liggen in een wendbare organisatie en samenwerking met bedrijven, donateurs en vrijwilligers.
2. Van donatie naar relatie
Niet de gift, maar de betrokkenheid van de donateur staat bij succesvolle fondsenwerving centraal. Betrek hem bij de kernactiviteiten en stimuleer eigen acties van vrijwilligers die fondsen willen werven. Investeer in de relatie en verras donateurs en vrijwilligers. Loyaliteit levert op termijn meer op dan veel nieuwe donateurs die eenmalig geven.
3. Van kosten naar impact
Niet het laagste kostenniveau, maar de grootste maatschappelijke impact vormt de heilige graal. Kosten gaan voor de baat uit. Een hoger kostenniveau vraagt wel om heldere verantwoording. Hoe tastbaarder de resultaten, hoe groter het vertrouwen.
4. Van oprecht naar bestaansrecht
Vooruitstrevende goede doelen maken slim gebruik van nieuwe technologieën. Tegelijkertijd zorgt digitalisering ervoor dat goede doelen hun bestaansrecht keer op keer moeten bewijzen. Weet waar je zelf goed in bent en wat anderen beter voor je kunnen doen. Kies voor een omnichannel-aanpak.
5. Van liefdadigheid naar nieuwe zakelijkheid
Een zakelijkere benadering van fondsenwerving en kernactiviteiten is essentieel om meer geld op te halen en zo meer impact te kunnen realiseren. Een organisatie die transparant en ‘in control’ is op het gebied van financiën, risicomanagement en impact trekt kleine en grote gevers. pagina 16
Naar een totale klantbeleving. Benader de donateur als klant. Bied hem ‘waar’ voor zijn investering in maatschappelijke vooruitgang.
►Onderstaand: stroomschema 'Naar een totale klantbeleving':
►Bron: 'Van donatie naar relatie. Naar een totale klantbeleving voor goede doelen.' ING Economisch Bureau, november 2016.
Wilt u voortaan elke week het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement: klik hier.
Wetenschap & Onderzoek