Vandaag is in de Nieuwe Poort in Amsterdam de stichting Impact Matters gepresenteerd. De stichting borduurt voort op het concept van het vorig jaar opgedoekte Laluz, dat professionals uit het bedrijfsleven koppelde aan ideële organisaties. Oprichter Henriëtte van Eeghen heeft een rotsvast vertrouwen in dat concept.
Van Eeghen heeft ervaring in zowel het bedrijfsleven als in de goede doelensector. Zo was zij onder andere werkzaam bij McKinsey, TNT en Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC. Bij TNT gaf zij mede vorm aan de samenwerking met het Wereld Voedsel Programma van de VN. De oprichting van haar stichting Impact Matters is de vervulling van een lang gekoesterde wens. ‘De opzet ken ik uit Engeland en heb ik 25 jaar geleden naar Nederland gehaald in de vorm van Stichting Kunst & Zaken. Het doel van die stichting was de culturele sector te versterken door die te verbinden met het bedrijfsleven. Het leek mij mooi dit ook met maatschappelijke organisaties te doen.’
LaLuz 2.0?
Het idee is niet nieuw. Impact Matters is geïnspireerd op de filosofie van de Amsterdamse stichting Laluz. Van Eeghen: ‘Ik kende Laluz eigenlijk niet toen ik mijn ideeën begon vorm te geven. Het was puur toeval dat ik er tijdens de start achter kwam dat Laluz net aan het afbouwen was. Zij vonden het geweldig dat ik dit initiatief nam en hebben me ook geholpen in de eerste fase.’
Goed concept
Laluz is noodgedwongen gestopt. Betekent dat dat Van Eeghen de zaken anders aanpakt? ‘Laluz heeft twaalf jaar succesvol kunnen bestaan en eigenlijk zijn alleen de laatste jaren moeilijk geweest. Het concept is dus goed. Zij hadden wel een arbeidsintensief systeem om een match te maken. Ik versimpel dat door mij op bedrijven te richten die partner willen worden. Daarnaast richtte Laluz zich op young professionals en ik hanteer geen leeftijdsgrens. Ik merk dat jongeren heel enthousiast zijn, maar als je veertigplussers om hun expertise benadert, zijn die net zo enthousiast.’
Win-win-win
Enthousiast is ze zelf ook. ‘Ik geloof echt dat Impact Matters een win-win-winsituatie creëert. Ideële organisaties krijgen zo de ondersteuning die zij nodig hebben om hun missie te realiseren. Bedrijven betrekken op een inspirerende manier hun medewerkers bij duurzaam ondernemen en de medewerkers krijgen een unieke ervaring waarbij hun kennis bijdraagt aan een maatschappelijk doel.’
Eerste opdracht
Een eerste opdracht is inmiddels afgerond. Voor Stichting Kinderpostzegels maakte Impact Matters onlangs een match en is een project gestart met medewerkers van Microsoft en Tosti Creative. Dit team buigt zich over het business model van de toekomst. Jeroen den Tex directeur van stichting Kinderpostzegels: ‘Ik ben positief verrast over de samenwerking met Impact Matters. Deze frisse blik van buiten is precies wat we bij onze stichting nodig hebben om toekomstbestendig te worden.’
Stef Hoeke van Microsoft en betrokken bij dit project: ‘Ik was meteen enthousiast over de opdracht en vind de begeleiding vanuit Impact Matters erg prettig. Het geeft me veel voldoening om voor Impact Matters aan de slag te zijn.’
Sprekers
Tijdens het openingsevent in de Nieuwe Poort spraken dominee Ruben van Zwieten en auteur Kees Klomp van het boek Handboek betekenisvol ondernemen, Max Pater en Wilma Roozenboom, auteur van het boek Een bedrijf is geen goed doel. De muziek werd verzorgd door DJ Iceman.
Meer informatie over Impact Matters? Klik hier.
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.
Organisatienieuws