IMC Weekendschool On Tour krijgt vervolg

IMC Weekendschool On Tour krijgt vervolg
IMC Weekendschool On Tour krijgt vervolg
14 september 2016
Nieuws | | Organisatienieuws

Na een geslaagde pilot gaat IMC Weekendschool dit najaar dankzij de steun van het ING Nederlands fonds verder met het verzorgen van weekendschool onderwijs aan vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers.
 
Sinds dit voorjaar geeft IMC Weekendschool onderwijs aan zogeheten nieuwkomers: kinderen die nieuw zijn in Nederland en taalonderwijs krijgen. Aanvankelijk wilde de weekendschool kijken of we iets konden betekenen voor de vluchtelingenkinderen. ‘Dat is een doelgroep die ons onderwijs heel hard kan gebruiken,’ zegt Anouk Tijnagel, conceptbegeleider bij IMC Weekendschool en initiatiefnemer van dit programma. ‘Het oorspronkelijke idee was kleinschalig en flexibel, desnoods met een bus het land door om deze kinderen te bereiken. Vandaar die naam: IMC Weekendschool On Tour.’
 
‘Feestelijk onthaal’
Uiteindelijk werd het uitgangspunt verbreed naar een taalklas voor nieuwkomers, dus niet uitsluitend vluchtelingenkinderen, maar bijvoorbeeld ook kinderen van Poolse arbeidsmigranten. De eerste lessen van IMC Weekendschool On Tour zijn gestart in april 2016, op basisschool De Dubbeldekker in Hilversum, waar ook al twee jaar het IMC Basis programma aangeboden wordt. ‘Het was een feest hoe we werden onthaald, juist deze kinderen willen vooruit kijken en leren. Dat past bij de weekendschool.’
In een serie van drie lessen gingen dertig leerlingen aan de slag de vraag ‘wie ben jij?’ Ze schreven bijvoorbeeld een gedicht met een tekening of foto erbij. Zo kregen de jongeren de kans om te vertellen wie zij zijn, en leeftijdsgenoten en inspirerende professionals te ontmoeten. Dit deden ze onder begeleiding van een aantal weekendschool alumni en topgastdocenten Melle Dotinga, Jaap Stahlie en Gabriëlle van Vilsteren, die al jarenlang fantastische lessen verzorgen op de weekendschool vestiging in Amsterdam Noord.
 
Intuïtief
De kinderen in de eerste lessenserie bleken uitermate gemotiveerd. In het begin waren ze nog wat schuchter, maar al snel gingen ze aan de slag met hun woordweb, tekeningen en foto’s om te laten zien wat ze mooi vinden en wie ze zijn. ‘Dat ging heel intuïtief en eigenlijk vanzelf; met plaatjes en aanwijzingen,’ aldus Tijnagel. ‘De kinderen hadden zoveel te vertellen, dat we het lesmateriaal hebben gebruikt voor een serie portretten die in dit najaar in boekvorm zullen verschijnen.’ De lessenserie is ook al gegeven in Haarlem (Internationale Taalklas) in Amsterdam Oost (Bataviaschool) en op een school in Assen voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen.
Na deze geslaagde pilotfase krijgt het lesprogramma vanaf oktober meer substantiële vorm, namelijk ‘klassiek’ weekendschool onderwijs met gastdocenten, op weekbasis. ‘Natuurlijk is niet ieder vak uit ons curriculum direct geschikt voor kinderen die de Nederlandse taal niet of nog maar nauwelijks beheersen. We kijken vooral naar beeldende vakken, denk aan sterrenkunde, journalistiek of kunst. De werving van gastdocenten is nog in volle gang.’
 
Summer school
Met dank aan de financiële steun van het ING Nederland fonds en de inhoudelijk adviezen van VluchtelingenWerk Nederland en LOWAN, wordt het programma opnieuw aangeboden op de Hilversumse basisschool, maar ook op de Internationale Taalklas Haarlem. In ieder geval voor de periode van een schooljaar, met een ‘summer school’ als sluitstuk, tijdens de (volgende) zomervakantie. ‘Daar bleek dit jaar ook al erg veel vraag naar,’ aldus Tijnagel. ‘Het sluit immers perfect aan op de doorstroming naar het reguliere basisonderwijs en het versterkt de band met de Nederlandse samenleving.’