Naar aanleiding van het onderzoek van De Volkskrant onder de grootste goede doelen worden de experts weer van stal gehaald. Goede doelen halen volgens de krant meer geld op, dus moet er om reacties worden gevraagd. De NOS wendt zich tot Theo Schuyt, hoogleraar filantropie aan de VU, die weer eens mag uitleggen dat de gouden eeuw van filantropie is aangebroken.
Volgens Schuyt kunnen maatschappelijke organisaties de komende jaren meer opbrengsten uit donaties en nalatenschappen verwachten. ‘De gouden eeuw van de filantropie is aangebroken, dat zeg ik al jaren’, reageert Schuyt. Hij geeft daarvoor vier redenen. De eerste is de stijgende welvaart. ‘Nederland is nog nooit zo rijk geweest, ook al wordt die rijkdom steeds ongelijker verdeeld. Na een aantal jaren van crisis trekt de economie weer aan. Hoe meer geld mensen hebben, hoe meer ze geven aan goede doelen.’
Daarnaast is er de vergrijzing en worden er minder kinderen geboren. ‘Mensen hebben tegenwoordig kleinere gezinnen, waardoor er geld overblijft. En de vergrijzing speelt een grote rol. Als je partner bijvoorbeeld doodgaat aan kanker, dan geven mensen vaker aan de kankerbestrijding. Ze vinden dat die ziekte de wereld uit moet worden geholpen.’
Vrijgevig land
Ook de algemene houding van de Nederlander is een belangrijke reden volgens Schuyt. ‘Nederlanders hebben op dit moment een houding waarbij ze denken: ik wil zelf een verschil maken met mijn geld. En we leven in een vrijgevig land. De aandacht voor goede doelen is enorm, dat zie je ook in de media. Er is veel bereidheid om geld te geven aan maatschappelijke doelen als Roparun en Serious Request.’
Dat komt volgens Schuyt ook omdat geven goed voelt. ‘Als je donateur wordt van Natuurmonumenten of Greenpeace hebben die daar baat bij. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt: geven is een positieve activiteit, waar je ook zelf blij van wordt.’
(Bron: NOS)
♦DDB Journaal is met zomerreces, maar wilt u toch het filantropienieuws volgen? Neem dan een gratis abonnement op DDB Daily: elke dag om 12.00 uur het laatste nieuws in uw mailbox. Voor kosteloos abo: klik hier.
Goede doelen