IFC 2019: tijd voor actie?!

IFC 2019: tijd voor actie?!
IFC 2019: tijd voor actie?!
8 oktober 2019
Nieuws | | Fondsenwerving

Over een week staat het IFC, het International Fundraising Congres in Noordwijkerhout weer voor de deur. Een mooie graadmeter voor de ontwikkelingen op het gebied van fondsenwerving in het buitenland, maar zeker ook binnen Nederland. Het aantal sprekers van ‘eigen bodem’ neemt namelijk toe! Wat betreft die ontwikkelingen is het is interessant om de thema’s van dit congres de afgelopen jaren eens onder de loep te nemen. 
 
Twee jaar geleden was het thema ‘A New Conversation’ over de veranderende waarden in de samenleving, en daarmee de noodzaak om onze supporters op een andere manier te betrekken. In de Opening Plenary uitgebreide aandacht voor het ‘New Power’ gedachtengoed van Jeremy Heimans. Nu eigenlijk relevanter dan ooit, met het groeiend aantal particuliere initiatieven op de goede doelenmarkt en de kleine slagvaardige grassroot organisaties die bijzonder snel grote massa’s mensen weten te mobiliseren. 


 
In 2018 stond het thema ‘Together We Can’ centraal, om deze uitdagingen veel meer samen, met elkaar en met onze supporters op te pakken. Persoonlijk ben ik hier een groot voorstander van. Niet alleen om de mogelijkheden die dit biedt om onze doelstellingen sneller te bereiken door gebruik van de beschikbare creativiteit, ervaring en betrokkenheid. Tegelijkertijd is dit een manier om de teruglopende loyaliteit en stijgende wervingskosten van donateurs te counteren: betrek mensen op de manier waarop zij betrokken willen zijn.
 
Nu, in 2019, is het ‘tijd om te stoppen met alleen maar praten over we zouden kunnen doen samen’. Het is ‘Time for Action’. Ofwel: ‘It’s undeniable. Our world is undergoing unprecedented disruption and change. New opportunities for lasting human progress are everywhere, but so is the risk of slipping backward. In every corner of the earth there are shining examples of global activism, while, at the same time, there is a growing trend of social, political, and environmental injustices.’
 
Hiermee is innovatie ook aanzienlijk hoger op de agenda komen te staan. In plaats van één zijn er dit jaar drie masterclasses en meerdere workshops, allemaal vallend onder het nieuwe track ‘Future Gazing and Disruption’. Hieronder aandacht voor technologische ontwikkelingen als Artificial Intelligence, Data science, en video games en livestreaming. Maar ook voor de noodzakelijke innovatie cultuur en strategie, en natuurlijk de terugkerende vraag: ‘What is the next (r)evolution in fundraising?’
 
Ik ben er 100% van overtuigd dat de revolutie in fondsenwerving het verdwijnen het begrip fondsenwerven zal zijn. Het oude fondsenwerven, een afzonderlijke afdeling binnen de organisatie waar (alleen) een financiële transactie wordt aangegaan met een donateur, heeft zijn langste tijd gehad. Het volgende ‘gouden ei’ in fondsenwerven gaat geen nieuwe techniek zijn als straatwerving of DM. Het zal een integratie van afdelingen zijn, waarbij de supporter veel dichter bij de organisatie wordt betrokken, en op verschillende manieren zijn of haar bijdrage kan leveren. Die integratie is ook precies waar de kracht en daarmee het bestaansrecht van goede doelen organisaties zit. Niet in de afzonderlijke afdelingen.
Pas dan gaan we als goede doelen organisaties echt optimaal inspelen op die zogenaamde ‘New Power Values’. 
 
We gaan het zien volgende week op het IFC 2019, waar de Dikke Blauwe natuurlijk verslag van uit zal gaan brengen. En we gaan het ook zien de komende jaren. Hoe zal het IFC zichzelf gaan vernieuwen, in uitvoering, maar zeker ook in naam?