Idriss Nor, nr. 3 in de DDB 100

Idriss Nor, nr. 3 in de DDB 100
Idriss Nor, nr. 3 in de DDB 100
30 december 2024

Rond de jaarwisseling 2024 / 2025 publiceren we traditiegetrouw de nummers 2 tot en 10 van de DDB 100. Deze ranking van invloedrijke professionals in de filantropie werd zoals bekend gewonnen door Elise Kant, directeur van de Haëlla Stichting. Vandaag een profiel van Idriss Nor, executive director impact investing bij DOEN Participaties.



‘Vaak kan je impact inderdaad meten. Maar bij een Fairphone, dat de markt een beetje opschudt, gaat het ook om het ontstaan van een soort disruptie, die maakt dat anderen ook iets gaan doen.’
De man houdt bijen, niet voor de honing maar met het bezorgde oog op de biodiversiteit. Wie het verontrustende insectennieuws een beetje volgt, vindt dit vast ook een uitstekende reden voor opname in de DDB 100. Echter, om te voorkomen dat de groeiende populariteit van deze hobby leidt tot noodzakelijke uitbreiding naar een DDB 10.000, geven wij aanvullende redenen voor de binnenkomst van Idriss Nor op deze lijst. In 2019 benoemde DOEN Participaties – de investeringstak van Stichting DOEN – hem als eerste eigen directeur, na 25 jaar onder de verantwoordelijkheid van de stichtings-CFO te hebben gevallen. ‘Executive Director Impact Investing’ staat op het visitekaartje van Nor, die al sinds 2004 bij DOEN rondloopt (en daar prompt twee bijenvolken op het kantoordak zette). Geboren en getogen in Frankfurt, met een Algerijnse achtergrond, bracht een uitwisselingsprogramma hem naar de UvA (later volgde nog Nyenrode). Bij DOEN was Nor eerst Program & Investment Manager en vanaf 2006 Teammanager Sociaal en Creatief. DOEN hanteert het principe ‘participeren waar mogelijk en subsidiëren waar nodig’. Dat participeren gebeurt dus via de dochter-BV waar Nor nu de scepter zwaait, door het verstrekken van converteerbare leningen, directe participaties, het afgeven van garanties of door te investeren in fondsen, daarbij primair strevend naar maatschappelijk rendement, niet naar financiële winst. Maar zo wordt wel de mogelijkheid gecreëerd om middelen meerdere keren in te zetten: leningen worden terugbetaald, participaties worden met winst verkocht en/of dividend wordt betaald. Zo groeit de impact die DOEN Participaties heeft op de maatschappij. Over ‘impact’ – en het meten daarvan – werpt Nor in interviews regelmatig een interessant punt op: de invloed van bijvoorbeeld Fairphone – een van de bedrijven in de portfolio van DOEN Participaties – reikt veel verder dan ‘louter’ de meetbare, eigen impact, die bijvoorbeeld zit in het gebruik van duurzame mineralen. Fairphone  genereerde zoveel aandacht voor de negatieve aspecten van de sector, dat een complete industrie zich op de kop krabde en dacht ‘oeps, we moeten hier nu echt wat mee, al is het maar om PR-redenen’. Dat steentjes-in-vijvers-effect is precies wat Nor nastreeft met DOEN Participaties, inmiddels de grootste impact investeerder voor duurzame en sociale start-ups. De vlag ging dan ook uit chez Nor, toen eerder dit jaar het Ministerie van Financiën belangrijke barrières wegnam voor goede doelen-organisaties en fondsen met ANBI-status om te investeren in sociale en duurzame ondernemingen. Want: the more, the merrier.
 
[1] Bron: SocFin podcast Money Matters