Ongebruikelijk grote gift van techmiljardair aan verkiezingscampagnes D66 en PvdD

Ongebruikelijk grote gift van techmiljardair aan verkiezingscampagnes D66 en PvdD
Ongebruikelijk grote gift van techmiljardair aan verkiezingscampagnes D66 en PvdD
6 maart 2021
Nieuws | | Filantropen

De schenking doet volgens De Volkskrant denken aan Amerikaanse praktijken, waar rijke bedrijven en particulieren met grote donaties hun stempel drukken op de politieke agenda. Het is voor Nederlandse begrippen inderdaad zeer ongebruikelijk, maar toch schonk IT–ondernemer Steven Schuurman (45) bij elkaar meer dan 1,3 miljoen euro aan de verkiezingscampagnes van D66 en de Partij voor de Dieren (PvdD). De Nederlandse miljardair heeft daarmee maar één doel: het tegengaan van klimaatverandering.​
 
Buitengewone gift
Schuurman werd na de beursgang met zijn start-up Elastic in 2018 een van de meest vermogende inwoners van Nederland. Zijn privévermogen wordt geschat op ongeveer 1,4 miljard euro. Met zijn eigen fonds The Dreamery Foundation zet Schuurman zich al langer in voor het behoud van de leefbaarheid van de aarde, maar met zijn megadonatie maakt hij zich bekend als de grote privédonateur van de twee politieke partijen. D66 mocht een bedrag van 1 miljoen euro incasseren en de PvdD kreeg 350.000 euro. Voor de relatief goedkope verkiezingscampagnes in ons land zijn dat enorme bedragen. De megadonatie is dus op meerdere vlakken bijzonder; nog niet eerder werd er zo’n groot bedrag aan een politieke partij gedoneerd en zeker niet in het openbaar. ‘Als individuele kiezers doneren aan een campagne, gaat het tot nu toe maximaal om enkele tienduizenden euro’s’, stelt Trouw. Volgens de Wet financiering politieke partijen zijn partijen wel verplicht om alle giften boven de 4500 euro openbaar te maken. Volgens NOS is dit ‘makkelijk te omzeilen’ door grote bedragen te splitsen over meerdere schenkingen.

Klimaatbeleid

De donatie van Schuurman komt voort uit ‘persoonlijke betrokkenheid en bezorgdheid’, zegt hij in een interview in Trouw. ‘De klimaatcrisis is een van de grootste issues die op de mensheid afkomt. Er is haast bij goed klimaatbeleid en dat voelen heel veel mensen. Als je meer geld hebt dan je nodig hebt, ligt er een opdracht iets terug te doen, vind ik. Dit is mijn manier.’ De schenking doet volgens De Volkskrant denken aan Amerikaanse praktijken, waar rijke bedrijven en particulieren met grote donaties hun stempel drukken op de politieke agenda. Schuurman erkent dat het ‘in Nederland niet gebruikelijk is om zulke bedragen aan een politieke campagne te schenken’, maar ‘niet over één nacht ijs te zijn gegaan’ en ‘uiteindelijk dezelfde motivatie te hebben als iemand die een bedrag van een paar tientjes doneert.’ Schuurman: ‘Ik wil dat er een echte oplossing komt voor de klimaatcrisis. En die oplossing moet van de politiek komen. Van de twee partijen die ik steun ben ik niet eens lid, ik hoef geen enkele invloed. Hun klimaatplannen spraken me gewoon het meeste aan, puur op de inhoud.’

Weloverwogen keuze

Volgens De Volkskrant baseerde Schuurman zijn keuze voor D66 dan ook op ‘de liberale koers en de manier waarop de partij ondernemers wil betrekken bij het oplossen van de klimaatcrisis.’ Zijn voorkeur ging uit naar partijen die al jaren een duidelijke groene koers varen. Eigenlijk vindt hij het vooral jammer dat ‘het nog nodig is een gift te doen voor klimaatbeleid’ en niet alle politieke partijen een concrete visie op klimaat hoog op de agenda hebben staan. ‘Bij de Partij voor de Dieren zijn ze gelukkig goed in agenderen zonder door te slaan in extremen. Daar zie ik een positief verhaal in.’, aldus Schuurman.

Reacties

Bij de relatief kleine PvdD zijn ze uiteraard ‘heel erg blij’ met de schenking en wordt het bedrag besteed aan de last-minute inkoop van reclameborden en radio en tv-spots. D66 nam de gift na ‘diverse gesprekken’ aan. Er is geen enkele twijfel: ‘Zijn motivatie is heel duidelijk. Hij wil de klimaatplannen van D66 steunen. Dat vatten wij op als een groot compliment”, aldus Sander Bus van het partijbureau D66 in Trouw. ‘Het geld is geïnvesteerd in de verkiezingscampagne.’
 
Bron: Trouw, NOS, De Volkskrant
Lees hier het hele interview in Trouw.
Lees hier de column 'De Revolte tegen de Superfilantropie' van Edwin Venema

Lees ook de bijdrage van Marlies de Ruyter de Wildt: ‘Vertrouwen? Wat goede doelen kunnen leren van de verkiezingen.