Hoezo recessie?

3 april 2008
Nieuws | | Fondsenwerving


SAN DIEGO (2 april) - Als je de berichtgeving vanuit Nederland moet geloven is het consumentenvertrouwen van de Amerikanen recent tot een nieuw dieptepunt gedaald. Je zou dan ook verwachten dat de economische malaise een hot topic zou zijn op het grootste fondsenwervingscongres ter wereld, het 45ste jaarcongres van the American Fundraising Professionals in San Diego. Niets blijkt minder waar.

Na dagen te hebben rondgelopen tussen de bijna 5000 deelnemers en het programma van meer dan 100 sessies te hebben doorgespit lijkt het onderwerp hier bij niemand op de agenda te staan. Het congres onder het thema "Endless Possibilities" barst juist van de positieve verwachtingen voor de toekomst. In sessies als "The untapped potential for major giving" of "Fire up your board members for fundraising" kun je jezelf laten opladen over hoe het beter en vooral meer kan. En dat is eigenlijk vrij logisch want fondsenwerving zit in Amerika nog steeds in de lift. Het geefgedrag van de Amerikanen liet de afgelopen jaren nieuwe records zien en de prognoses voor dit jaar zijn weer erg gunstig.

 


Betekent dit dan dat er helemaal geen economische crisis in de lucht hangt? Nee, want voor de gemiddelde Amerikaan, zoals de taxichauffeur die mij naar het hotel brengt en is getroffen door de hyptheek crisis, zijn het moeilijke tijden. Het zegt veel meer over het Amerikaanse gevend publiek dat, in voor de have not's magere tijden, er over het algemeen geen boterham minder om hoeft te eten.

 


En dat belooft voor de fondsenwervers in Amerika nog steeds een gouden toekomst.