Hoe goed kent u uw major donors? (deel 2)

Hoe goed kent u uw major donors? (deel 2)
Hoe goed kent u uw major donors? (deel 2)
9 april 2015
Nieuws | | Filantropen

ABN AMRO Mees Pierson deed afgelopen jaar onderzoek naar haar welgestelde particuliere klanten. Hoewel die populatie niet gelijkgesteld kan worden met ‘de’ vermogende particulier in Nederland, kwamen uit dit onderzoek interessante kenmerken van potentiële grootgevers naar voren:

Enkele persoonlijke en financiële kenmerken

  • 92 procent van de respondenten is ‘filantropisch actief’: door geld, tijd of kennis te geven

  • 81 procent van de filantropen geeft aan goede doelen door losse giften; 68 procent schenkt periodiek; 20 procent heeft een goed doel in het testament

  • de gemiddelde omvang van de donaties van filantropen bedraagt 11.089 euro per jaar

  • gezonde filantropen schenken gemiddeld 9.500 euro; minder gezonde 13.500

  • vrouwelijke filantropen doneren meer aan gezondheidsdoelen

  • filantropen doneren gemiddeld 3,3 procent van hun inkomen aan goede doelen (GIN 2013: 1,8 procent)

  • vrouwelijke filantropen doneren gemiddeld een hoger percentage van hun inkomen dan mannen (3,6 procent tegenover 3,2 procent)

  • de hoogste inkomens geven in absolute zin de hoogste bedragen, maar ook als percentage van hun inkomen: inkomens van boven de 5 ton geven 4,7 procent daarvan aan goede doelen

  • filantropen geven gemiddeld 0,3 procent van hun vermogen (vrouwen iets meer dan mannen); de meest vermogende particulieren doneren gemiddeld 155 duizend euro jaarlijks en zijn daarmee in absolute termen het meest vrijgevig

  • ‘ondernemers’ geven meer dan ‘dienstverbanders’: 14.135 tegenover 5449 euro jaarlijks

  • ‘ervers’ geven gemiddeld 11.824 euro, maar percentueel geven ze weer meer dan de ‘ondernemers’: 4 tegenover 3,3 procent van hun inkomen


  •