Hoe blijft mijn maatschappelijke organisatie relevant, ook na de coronacrisis?

Hoe blijft mijn maatschappelijke organisatie relevant, ook na de coronacrisis?
Hoe blijft mijn maatschappelijke organisatie relevant, ook na de coronacrisis?
12 mei 2020
Nieuws | | Organisatienieuws

Maatschappelijke organisaties zijn zichzelf opnieuw aan het uitvinden. Die ontwikkeling is al enige tijd gaande, maar de noodzaak is nog urgenter door een van de grootste disruptieve factors sinds mensenheugenis: de coronacrisis. Niemand ontkomt aan de gevolgen van deze wereldwijde pandemie. 
 
De impact is ook evident voor branche- en belangenorganisaties, goede doelen - waaronder NGO's - en voor de culturele sector. De belangrijkste aandachtspunten, in algemene zin en per sector, delen we met u in het eerste deel van deze visiepaper.  Ook vertellen bestuurders van onder andere Stedelijk Museum Amsterdam en SOS Kinderdorpen over hun ervaringen tot nu toe.
 
De coronacrisis is een extreem voorbeeld van een veranderende omgevingsfactor, die vanzelfsprekend de hoogste prioriteit heeft. Desalniettemin staan maatschappelijke organisaties de komende jaren voor nog veel meer (blijvende) uitdagingen, zoals het proces van digitale transformatie, de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen en bijdragen aan een duurzame samenleving. Daarover meer in het tweede deel van het paper.
 
Maatschappelijke organisaties hebben nu, meer dan ooit, de kans hun relevantie voor de toekomstige samenleving te bewijzen. Met het visiepaper hopen we u daarbij te inspireren.  

Lees hier het Visiepaper.