Meer dan de helft van de grote gever respondenten is proactief en gaat zelf op zoek naar non-profit organisaties (NPO’s) die passen bij hun missie, wensen en behoeften. De meeste NPO’s komen in het vizier bij grote gevers op initiatief van de gever zelf, maar ook het netwerk blijkt een belangrijke rol te spelen. Na hun donatie wenst de grote gever graag contact met een medewerker die hen inhoudelijk kan informeren.
Na hun grote gift ontvangen de gevers vaak veel brieven met giftverzoeken. De frequentie hiervan kan volgens de meeste grote gevers een stuk lager. Ze willen gevraagd worden wat ze prettig vinden te ontvangen en geven er de voorkeur aan geïnformeerd te worden via online media (zoals website of digitale nieuwsbrief) of een magazine van de NPO.
Informeren over vormen van schenken
Ook persoonlijk contact blijkt belangrijk, zeker bij de grootste gevers (50 duizend euro of meer per jaar). Ze verwachten hierbij dat ze erkend worden, niet als een ‘nummer’ behandeld worden en in de gelegenheid worden gesteld om het werk van de organisatie te ervaren. Meer dan NPO’s denken, vinden grote gevers het belangrijk om geïnformeerd te worden over de verschillende vormen waarin schenken mogelijk is. Afgaande op de gewenste informatiekanalen, lijkt het meest voor de hand liggend dat NPO’s informatie over schenkingsvormen meer proactief kunnen delen via online media, het eigen magazine en in persoonlijk contact met grote gevers.
Contact met medewerkers
In tegenstelling tot wat NPO’s verwachten, blijken grote gevers een sterke voorkeur te hebben voor contact met inhoudelijk medewerkers. Contact met de relatiemanager of fondsenwerver van een NPO spreekt grote gevers ook aan. Tijdens het kwalitatieve onderzoek merkten ervaren grote gevers op, dat ze veel wisselingen zien bij relatiemanagers. Hier is niet altijd begrip voor. Het hebben van een vast aanspreekpunt blijkt erg belangrijk.
Filantropen