Google weert christelijke fondsen

24 januari 2007
Nieuws | | Organisatienieuws

Ook bij Google hebben charitatieve organisaties een streepje voor. Via het Google-Grants programma stelt de internetgigant fondsen in staat gratis gebruik te maken van haar advertentiemogelijkheden. Behalve wanneer het fonds in kwestie een levensbeschouwelijke of politieke achtergrond heeft, merkte hulporganisatie Dorcas tot haar ontzetting.


Google is niet alleen 's werelds grootste zoekmachine, het bedrijf biedt ook diverse reclamemogelijkheden. Bijvoorbeeld via het AdWords-programma, waarbij naast de in de zoekmachine gevonden resultaten ook een aantal gesponsorde links worden vertoond. Daarnaast kunnen links worden vertoond op sites die Google-reclamezuilen voeren. In potentie gaat het daarbij om miljoenen contactmomenten.

 


Logisch dat charitatieve organisaties massaal op de mogelijkheid zijn gesprongen om gratis gebruik te maken van het reclameprogramma van Google. Er worden echter wel een aantal voorwaarden gesteld. Zo moeten fondsen in het bezit zijn van een CBF-keurmerk of een Verklaring van Geen Bezwaar. Daarnaast moeten het fondsen zich op een van de relevante aandachtsgebieden richten en geen religieuze of politiek getinte activiteiten ondernemen.

 


Christelijke hulpverleningsorganisatie Dorcas merkte onlangs dat die laatste voorwaarde wat Google betreft hard is. Dorcas mocht niet gratis deelnemenaan Google Grants. De organisatie is het daar niet mee eens. Want, zo stelt Dorcas, er wordt niet actief aan zending gedaan en er wordt in Oost-Europa en Afrika hulp verleend aan iedereen, ongeacht godsdienstige achtergrond.

 


In het Nederlands Dagblad geeft hoogleraar Tymen van der Ploeg aan dat op het besluit van Google juridisch niets is aan te merken. "Google is een commerciële organisatie en mag gratis diensten leveren aan wie ze wil," zegt hij. "Niemand heeft recht op gratis reclame."