Groei in Nederland
Volgens Claire van Teunenbroek, werkzaam als promovenda bij het Centrum voor Filantropische Studies (Vrije Universiteit Amsterdam) en gespecialiseerd in online donaties, kan de groei in Nederland door meerdere factoren verklaard worden. ‘Allereerst is dat de online omgeving, daarnaast zijn campagnes op projectbasis en hiermee specifiek en transparant en tot slot wordt er bij crowdfunding projecten sociale informatie gedeeld. Men ziet dus gemakkelijk wat anderen doneren en dit zet aan tot doneren', aldus van Teunenbroek, van wie De Dikke Blauwe ook regelmatig artikelen en blogs publiceert.Verwachting 2020
GoFundMe verwacht dat in 2020 crowdfunding een nog grotere groei in Nederland doormaakt. Rob Solomon, CEO van GoFundMe: ‘We veranderen de manier waarop mensen elkaar helpen. Elke dag zien we meer mensen die een verschil voor een ander willen maken en hierdoor blijft ons platform groeien. Nu we een nieuw decennium ingaan, hopen we dat we met z’n allen nog meer mensen gaan helpen via ons platform en daarvoor hebben we de hulp van iedereen nodig.’Kritiek op GoFundMe
De Amerikaanse social crowdfundraiser claimt een uniek verdienmodel te hebben: in plaats van een gebruikelijk percentage van de gift laat GoFundMe donateurs zelf bepalen hoeveel zij willen afdragen aan het platform. GoFundMe afficheert zich ook in Nederland als het goedkoopste platform, met ‘0 procent platformkosten’. Maar er zijn twee addertjes onder het gras volgens De Volkskrant, die GoFunMe-baas Rob Solomon eind vorig jaar interviewde.Volkskrant: ‘Bij het betalen op GoFundMe is het, zeker voor digitale leken, niet eenvoudig om in te stellen dat je geen ‘fooi’ wilt geven. Standaard staat de commissie bovendien ingesteld op 10 procent, hoger dan op welk platform ook. Daarnaast rekent GoFundMe veel hogere ‘transactiekosten’ dan Nederlandse platforms. Van een donatie van 1.000 euro verdwijnt – naast de fooi – nog eens bijna 30 euro in de zakken van GoFundMe, zonder dat gevers hierop (actief) attent worden gemaakt.’
Een woordvoerder van de Autoriteit Consument en Markt benadrukt volgens de Volkskrant dat crowdfundplatforms, net als andere internetondernemingen, wettelijk verplicht zijn transparant te zijn over de kosten die ze in rekening brengen.
►Bronnen: Bank Nieuws, Volkskrant