Goede Doelen Winkel nu ook in Super de Boer

1 maart 2007
Nieuws | | Organisatienieuws

De Goede Doelen Winkel breidt haar concept uit. Na de opening van de winkel in Den Haag en de introductie van de mobiele winkel wordt de komende drie maanden in vier Super de Boer-vestigingen getest met minifilialen. Doel: meer bereik realiseren.


Na haar start in juli 2005 is het de Goede Doelen Winkel goed gegaan. Consumenten wisten de winkel aan de Haagse Lange Poten goed te vinden en de samenwerking met de twintig participerende goede doelen verliep goed. "Het enige minpuntje was dat er een grens zat aan het bereik," zegt mede-initiatiefnemer Meindert de Jonge. "Dat hebben we deels proberen op te lossen door de introductie van de mobiele Goede Doelen Winkel in november vorig jaar. Daarmee zijn we te vinden op druk bezochte evenementen, festivals, jaarmarkten en andere drukke plaatsen"

 


Met de introductie van de shop-in-shop winkels in Spakenburg, Hilversum, Dordrecht en Uden hoopt De Jonge nu een dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking te gaan bereiken, waaronder die mensen die normaliter niet in aanraking komen met goede doelen. Wat moeten we ons bij de minifilialen voorstellen? De Jonge: "Het concept heet de Goede Doelen Winkel Meter en beslaat precies 1 vierkante meter. Naast de schapruimte die is ingeruimd voor de participerende doelen, is een prominente plaats ingeruimd voor een touchscreen beeldscherm. Via dit touchscreen scherm kunnen bezoekers allerlei informatie over fondsen opvragen. Elke maand wordt er een goed doel uitgelicht. Dat is in eerste instantie het Wereld Natuur Fonds, later gevolgd door de Nederlandse Hartstichting en de NSGK, twee andere participanten in de pilot. De eerste maand kan bijvoorbeeld een amazone-kwis worden gedaan. En er worden knuffels van het WNF verkocht."

 


De Goede Doelen Winkel Meter is niet bemand. Producten kunnen worden afgerekend bij de kassa. In overleg met Super de Boer is gezorgd voor een mooie plaats in de winkel. "Het shop-in-shop concept wordt geplaatst op de plek waar mensen in de supermarkt een vers kopje koffie kunnen drinken. Vaak is dat in de hoek van de wijnen, kaasjes, brood en andere lekkere verse dingen. Typisch een plek in de winkel waar consumenten even een rustmoment inbouwen, en dus tijd hebben om informatie over goede doelen tot zich te nemen."

 


De pilot gaat maandag 5 maart van start. De Jonge verwacht veel van de test. "We staan in de Super de Boer letterlijk tussen de mensen in. Het is spannend om te zien hoe het balletje de komende maanden gaat rollen. Mocht de test een succes zijn, dan is het een reële optie dat we het concept gaan uitrollen over tientallen, wellicht honderden, supermarkten. Wellicht in een permanente vorm. Maar het is ook mogelijk dat we de Goede Doelen Winkel Meter laten rouleren over supermarkten."

 


Zie ook: www.degoededoelenwinkel.nl