Kunnen we de conclusie trekken dat de Goede Doelen Winkel in een behoefte voorziet?
Heijdra: "Ik denk het wel. Drie jaar geleden zijn we begonnen vanuit een negatieve motivatie. Mensen op straat hadden een slecht beeld van goede doelen. Dit was in de dagen van de affaires bij de Hartstichting en Foster Parents Plan. Men dacht dat het maar een onbetrouwbaar zooitje was in die goede doelenwereld. We constateerden ook dat de sector een matig contact had met de samenleving. Individueel werd er veel aan communicatie gedaan, collectief weinig. In de sector weten we natuurlijk precies wat het onderscheid is tussen het ene fonds en het andere, maar de consument weet het gewoon niet. De Goede Doelen Winkel biedt overzicht, is laagdrempelig en fungeert als een soort kompas. Dat wordt op prijs gesteld, merken we aan de reacties en de bezoekersstroom in de winkel in Den Haag."
Dat klinkt als nogal ‘zachte' informatie. De goede doelen die betalen om mee te mogen doen, zullen hun investering toch langs de meetlat van het resultaat willen leggen.
Heijdra: "Dat is maar in beperkte mate mogelijk. Meten is lastig. Natuurlijk kun je als deelnemend goed doel het aantal informatieaanvragen turven, maar het is moeilijk om een donatie of donateur keihard te linken aan dat contactmoment op de winkelvloer. De deelnemende fondsen gaan primair uit van hun communicatiedoelstelling. Uiteindelijk gaat het om een stukje geloof in het concept en de peilers waarop dat concept rust."
In hoeverre ben je betrokken bij de nieuwe franchise in Amsterdam?
Heijdra: "Tot op zekere hoogte. Er is bewust gekozen voor een lokale franchisenemer. Iemand die lokaal gedreven is en zijn hele ziel en zaligheid in de winkel legt. De winkel is hetzelfde van opzet als die in Den Haag, alleen iets groter. Operationeel wordt de winkel van dag tot dag gerund door de franchisenemer. Wij leveren de formule, de contacten en de goede doelen. Ja, daar staat inderdaad een financiële compensatie tegenover. De franchisenemer heeft een bijdrage gestort in de kosten die gemaakt zijn bij de opstart van de formule. Daarnaast wordt periodiek een kleine afdracht verricht, waarmee een deel van onze lopende kosten wordt gedekt. Dan moet je denken aan een paar procent van de omzet."
Zitten er meer vestigingen in de pijplijn?
Heijdra: "Bij de start hebben we een keer vol bombarie geroepen dat we tien winkels wilden. Ik denk niet dat we naar een dergelijk fijnmazig netwerk toegaan. Waarschijnlijk blijft het bij de vier grote steden en een enkele provinciehoofdstad, aangevuld met de mobiele winkel die op plaatsen komt waar de doelgroep zich concentreert. Het belangrijkste is dat de Goede Doelen Winkel er is. Goede doelen hebben nu een plek in de fysieke wereld, waar consumenten informatie aantreffen en hun vragen kunnen stellen."
Zie voor meer informatie: www.goededoelenwinkel.nl