Goede doelen werven nog nauwelijks Bitcoins

Goede doelen werven nog nauwelijks Bitcoins
Goede doelen werven nog nauwelijks Bitcoins
13 januari 2015
Nieuws | | Fondsenwerving

Fondsenwervende organisaties maken nog nauwelijks gebruik van de mogelijkheid om ook virtueel geld zoals Bitcoins in te zamelen. Dat staat in een rapport dat communicatiespecialist Arianne Frelink schreef voor Fondsenwerving & Zo. Ze verdiepte zich in de voor- en nadelen van virtueel geld voor fondsenwerving en sprak onder meer met de Belastingdienst en het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) over de regelgeving. Haar conclusie: ‘Als het past bij je organisatie en bij je doelgroep, is er niets tegen om met de werving van Bitcoins te experimenteren. Van de huidige wet- of regelgeving zijn geen problemen te verwachten.’

Frelink sprak voor haar rapport onder meer met Hans de Zwart, directeur van Bits of Freedom, de eerste non-profitorganisatie in Nederland die Bitcoindonaties accepteerde. Er wordt nog niet heel veel van de mogelijkheid gebruik gemaakt, vertelt hij. ‘In totaal gaat het sinds de launch in december 2013 om tientallen donaties voor een paar honderd euro.’ Dit is misschien niet zo vreemd, want nog maar 1% van de volwassen Nederlanders bezit Bitcoins. ‘Daar staat tegenover dat deze early adopters zich wel meer dan de gemiddelde burger verantwoordelijk voelen voor maatschappelijke vraagstukken en milieu’, aldus Frelink. ‘Ze vormen dus een aantrekkelijke doelgroep voor non-profitorganisaties.’

Voordelen
In het document noemt Frelink nog meer redenen om te overwegen ook virtueel geld te gaan werven. ‘Eén van de voordelen van de Bitcoin is het feit dat de transactiekosten zeer laag of zelfs nihil zijn, zowel bij het werven als bij de besteding. Donateurs zijn in de afgelopen decennia steeds kritischer geworden over de zogenaamde strijkstok. Daar kom je met zo’n besparing aan tegemoet.’ Ook gaat de transactie van Bitcoins sneller dan van geld via banken en heb je internationaal niet te maken met schommelende wisselkoersen.

CBF niet afwijzend
Het CBF staat niet afwijzend tegenover de ontwikkelingen op het gebied van virtueel geld. ‘Het is goed om over nieuw geld na te denken, ook als monitorende organisatie,’ vindt CBF adjunct-directeur Arie de Kluijver. Hoe goede doelen hun giften in de boekhouding en het jaarverslag moeten opnemen, staat beschreven in de Richtlijn 650. Voor Bitcoin-donaties gelden dezelfde eisen. Een fondsenwervende organisatie die Bitcoin-giften volgens de geldende richtlijnen registreert, hoeft dus niet bang te zijn dat hij zijn CBF-keur zal kwijtraken.

Geen fiscale regels
Voor het waarderen en de verantwoording van giften in Bitcoins raadt Frelink aan met de eigen accountant te overleggen, het liefst nog voor je als organisatie met het virtuele geld aan de slag gaat. Fiscale regels zijn er in elk geval nog niet. ‘Een speciale werkgroep inventariseert welke vragen er bij de Belastingdienst binnenkomen, maar antwoorden zijn er nog niet.’ Accountancy-student Edwin van den Ouden, die zich al langer met het onderwerp bezighoudt, zegt: ‘Particulieren moeten hun Bitcoin-tegoed opgeven als vermogen, maar of organisaties het moeten behandelen als omzet, en er dus ook omzetbelasting over moeten betalen, is niet duidelijk.’

Kijk meer informatie op onze SelectPage.