Volgens de Legacy Monitor zullen de meeste factoren die van invloed zijn op toekomstige nalatenschappen de komende jaren groeien. De onderzoekers voorspellen een gemiddelde groei van 3,8 procent per jaar. Een harde Brexit en stijgende handelstarieven kunnen dit proces frustreren, maar de hogere sterftecijfers, huizenprijzen en aandelenprijzen hebben een positief effect. Net als de ‘babyboom-factor’. Die ontwikkelingen lijken gunstig voor goede doelen-organisaties, omdat nalatenschappen een zeer belangrijke inkomstenbron zijn (29 procent van de geworven inkomsten).
Toch tonen goede doelen nog relatief weinig belangstelling voor dit marktsegment. Uit steekproeven voor de Legacy Monitor volgde dat in 2017 slechts 3 procent van het fondsenwervingsbudget werd ingezet voor nalatenschappen. En slechts 4 procent van het fondsenwervende personeel was gericht op potentiele erflaters. Overigens is daar sinds kort wel groei waarneembaar. Bij de onderzochte organisaties steeg het budget voor nalatenschappen met 28 procent. Maar ook dat is slechts een fractie van het totale fondsenwervingsbudget.
Gebrekkige aandacht
Die gebrekkige aandacht van de afgelopen jaren lijkt zijn weerslag te hebben. Slechts 5 procent van de 50-plussers heeft een goed doel in het testament opgenomen en 13 procent wil dat in de toekomst overwegen. Een schril contrast met bijvoorbeeld Groot-Brittannië waar inwoners ruim 2 keer zo vaak geld nalaten aan een goed doel (of dat overwegen).Nederlandse 50-plussers hebben bovendien beperkte kennis over mogelijkheden om geld na te laten. Minder dan een vijfde weet dat je een testament nodig hebt om geld na te laten aan een goed doel. En minder dan een derde weet dat goede doelen geen erfbelasting betalen. Daarbij zegt de helft nooit informatie te hebben ontvangen van goede doelen over nalaten. En van de belangrijke groep mensen die zo’n nalatenschap overwegen, ontving 44 procent geen informatie over dit onderwerp.