Onder het motto: Geef en doe goed! helpen organisaties of particulieren een goed doel of iemand anders tijdens de eerste Nederlandse #GivingTuesday editie op 3 december 2019. ‘Dat kan op allerlei manieren’, vertelt Theo Hesen, een van de initiatiefnemers van de Nederlandse variant van Giving Tuesday, aan Editie NL. ‘Je kunt vrijwilligerswerk doen, rondgaan met een collectebus of iets opruimen in de buurt.’ Ook is het mogelijk een actie te organiseren. Iedereen kan meedoen: als persoon, als goed doel, bedrijf, etc.
Social media
Via hashtag #GivingTuesdayNL kan iedereen via social media volgen wat er in Nederland voor een ander gedaan wordt tijdens Giving Tuesday. Het is dus zaak de hashtag #GivingTuesdayNL in alle communicatie tijdens en rondom uw actie te gebruiken. Plus het GivingTuesday-logo en alle andere hulpmiddelen die u op deze website vindt.Lange doorwerking
Een actie kunt u doen op 3 december zelf. Maar het is ook mogelijk een actie te beginnen op 3 december. Hesen denkt dat het effect van Giving Tuesday langer dan een dag duurt. "In Nederland hebben we er natuurlijk nog geen bewijs van omdat dit de eerste keer is, maar in de Verenigde Staten is dat wel het geval. Daar blijkt dat het effect van Giving Tuesday langer doorwerkt."Herstelmechanisme
Consumentenpsycholoog Patrick Wessels ziet Giving Tuesday als een prettig herstelmechanisme na Black Friday en Cyber Monday. ‘Ik ben er zelf helemaal klaar mee, al die massaconsumptie’, zegt hij. ‘Als consument heb je bepaalde morele standaarden, maar op Black Friday worden die zo aan de kant geschoven.’Meld u hier aan als deelnemer aan #GivingTuesdayNL
Bronnen: Mindwize, RTL Nieuws
Lees hier een opiniërend artikel over GivingTuesday op De Dikke Blauwe