Nederland neemt steeds meer speciale dagen over van de Verenigde Staten. Het begon met Valentine’s Day, gevolgd door Halloween en nu is het vandaag ineens ook Black Friday in Nederland. Op 1 december is het Giving Tuesday. De jaarlijkse dag waarop de Amerikaan massaal geld zou moeten doneren. Die vrij nieuwe traditie (dit jaar voor de vierde keer) zal waarschijnlijk niet zo snel overwaaien, want de meeste Amerikanen kennen het fenomeen zelf niet eens.
Uit recent onderzoek van de John Templeton Foundation blijkt dat slechts achttien procent van de Amerikanen bekend is met Giving Tuesday. Ter vergelijking: 93 procent kent Black Friday.
Meer dan tweeduizend Amerikanen van achttien jaar en ouder werden ondervraagd. Daarvan zei tweederde dat ze Thanksgiving vieren, terwijl 72 procent tegelijkertijd vindt dat winkels op die dag gesloten zouden moeten zijn. Fondsenwervers vinden het moeilijk donateurs te vinden in een week waarin ook Black Friday, Small Business Saturday en Cyber Monday vallen. Ze vragen zich af of het wel zin heeft mensen te benaderen voor donaties in zo’n week.
Teruggeven
Henry Timms, oprichter van Giving Tuesday ziet een toename in het uitgavepatroon tijdens de feestdagen en blijft optimistisch. ‘Giving Tuesday verlegt de focus van de consument naar de ware betekenis van Thanksgiving.’
Dat vinden de ondervraagden ook: tachtig procent meent dat er een feestdag zou moeten zijn die gericht is op het geven aan mensen in nood. Dat daar al een speciale dag voor is, is blijkbaar nog niet duidelijk genoeg.
Fondsenwerving