De initiatiefnemers van GivingTuesday in Nederland, Jordan van Bergen en Theo Hesen, zijn blij. Uit onderzoek blijkt dat de tweede editie van GivingTuesday, de wereldwijde actiedag voor solidariteit en vrijgevigheid, een spectaculaire groei laat zien in populariteit en deelname. Die tweede editie vond plaats op 1 december 2020.
GivingTuesday werd in 2012 in Amerika opgezet om mensen te stimuleren om goed te doen. Acht jaar later wordt GivingTuesday op de 1e dinsdag na Black Friday en Cyber Monday in meer dan zeventig landen gevierd.
Ten opzichte van de eerste viering van GivingTuesday in 2019 blijkt dat de bekendheid van GivingTuesday door de inzet van social media, internet en radio is gestegen van 7% naar 20%. Maar liefst 1 op de 5 Nederlanders is inmiddels bekend met GivingTuesday.
Verder kunnen de kernwaarden van GivingTuesday rekenen op veel support van het publiek: maar liefst 44% vindt de start van GivingTuesday in Nederland een goede zaak; de kernwaarden van solidariteit en vrijgevigheid worden aangeduid als ‘van toegevoegde waarde’ en ‘noodzakelijk’. Ook de intentie om mee te doen aan GivingTuesday is onder alle leeftijdsgroepen gestegen.
Interessant: ruim een derde van de respondenten geeft aan dat het bedrijfsleven zich zou moeten inzetten tijdens GivingTuesday. In de leeftijdsgroep 18-40 is dit zelfs 42%. De helft van de Nederlanders staat er positief tegenover als bedrijven donaties aan goede doelen zouden verdubbelen; in de leeftijdsgroep 31-40 zou maar liefst 44% om die reden meer doneren.
Jordan van Bergen en Theo Hesen: ‘Dat één op de acht Nederlanders zegt op GivingTuesday zich voor een ander ingezet te hebben is echt heel bijzonder. Veel Nederlanders lijken in stilte goed te doen. Voor een uit Amerika “overgewaaide” beweging geeft dat een heel eigen kijk op de Nederlandse volksaard.’
Het onderzoek werd in opdracht van GivingTuesday uitgevoerd door Onderzoeksbureau DirectResearch.
Zet alvast Giving Tuesday 2021 in je agenda: 30 november 2021.
Fondsenwerving