De Girl Power Alliance zet zich in voor gelijke rechten voor vrouwen en mannen. Op het evenement Speak Out for Girl Power op 10 december werd bekend gemaakt dat de alliantie 1.6 miljoen meisjes en jonge vrouwen heeft bereikt in 2014 alleen. Filanthropium was erbij.
Urmila Chaudhary (foto) uit Nepal was een van de indrukwekkende sprekers op het afsluitende evenement van de Girl Power Alliance (GPA), het vijfjarige programma dat in 2011 van start ging en eind december afloopt. Haar verhaal is tegelijk verdrietig en krachtig. Als jong meisje werd zij door haar broer als slaaf verkocht aan een grootgrondbezitter. Ze was een Kamalaris: een slaafmeisje, jarenlang werd ze door de grootgrondbezitter misbruikt. Met behulp van Plan Nepal behaalde zij alsnog haar diploma. Nu is ze medeoprichter van de NGO Freed Kamalari Development Forum dat als doel heeft om Kamalaris meisjes uit hun slavernij te bevrijden. ‘Kamalaris krijgen geen salaris, ze moeten leven van twee maaltijden per dag. Ze hebben geen mogelijkheid om naar school te gaan. Ik wil meisjes redden uit deze situatie.’
MFS-II
De GPA is een samenwerkingsverband van zes NGO’s (Plan Nederland, Child Helpline International, Defence for Children – Epcat Nederland, Free Press Unlimited, International Child Development Initiatives en Women Win). De gedeelde visie van de NGO’s is dat mannen en vrouwen gelijke rechten en gelijke kansen moeten hebben. Gender-ongelijkheid is zowel moreel verwerpelijk als dom vanuit een economisch perspectief. Het project ontving €52 miljoen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken onder het MFS-II (medefinancieringsstelsel II waaruit Nederlandse ontwikkelingsorganisaties subsidie ontvangen).
1.6 miljoen meisjes bereikt
Niet alleen de verhalen als die van Chaudhary, maar ook de cijfers die gedeeld werden in de Zuiderkerk zijn een voorbeeld van de impact die subsidies voor ontwikkelingssamenwerking kunnen hebben. Vanaf het podium vertelden Helen Evertsz en Jos van Heijningen, beiden van Plan Nederland, de deelnemers wat de GPA heeft bereikt. In 2014 alleen bereikte GPA 1.6 miljoen meisjes en jonge vrouwen in tien verschillende landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Het project heeft vier speerpunten: bescherming tegen geweld; toegang tot onderwijs; economische empowerment en deelname aan de politiek. De werkwijze is gelaagd. Vrouwenrechten kunnen niet bevorderd worden door individuele vrouwen alleen. Ook hun omgeving moet betrokken worden om gender-gelijkheid te stimuleren. GPA werkt daarom niet alleen met individuele vrouwen, maar betrekt ook haar familie en directe omgeving. Daarnaast worden ook (lokale) overheden aangesproken en civil society ingezet.
Goede doelen
Girl Power Alliance event toon successen in strijd voor vrouwenrechten
Zelfvertrouwen en zeggenschap
De speerpunten worden uitgewerkt in een waaier aan projecten: In Bangladesh leren meisjes karate omdat sport bijdraagt aan zelfvertrouwen. In Sierra Leone zijn het meisjesvoetbalteams. In Nepal verdienen 50.000 jonge vrouwen een eigen inkomen dankzij GPA. Onderzoek wijst uit dat vrouwen die hun eigen geld genereren minder vaak in gewelddadige relaties terecht komen en meer te zeggen hebben. Niet alleen thuis maar ook in de (lokale) politiek.
Wadada
Een ander mooi voorbeeld is Wadada News for Kids. Een internationaal jeugdjournaal waarin kinderen uit verschillende landen verhalen met elkaar delen. Hierdoor krijgen ze een beter beeld van de wereld waarin ze leven. Maar het is ook een online platform waarop kinderen een eigen stem hebben. Het levert mooie beelden op van jongeren die zich uitspreken tegen homohaat in hun land of het feit dat kinderen in sommige culturen geacht worden hun mond te houden. Het resultaat van GPA is, als gezegd, indrukwekkend. Na afloop vragen we Evertsz waarom het programma dan toch wordt beëindigd. ‘Er is geen financiering meer’, antwoordt ze. ‘Maar het is ook niet heel erg. Het is van het begin af aan opgezet als een vijfjarig programma. En bepaalde delen van het programma zullen door de individuele NGO’s worden voortgezet.’
Gender-ongelijkheid
Het verhaal van Chaudhary staat niet op zichzelf, veel meisjes uit haar etnische groep Tharu zijn kindslaaf. ‘Er is veel gender-ongelijkheid in Nepal’, zegt Chaudhary. ‘Jongens genieten onderwijs en hebben veel mogelijkheden maar meisjes krijgen die kansen niet.’ In een aangrijpende video vertelt Chaudhary haar verhaal. ‘Mijn broer verkocht mij’, zegt ze. ‘Mijn ouders waren te zwak om tegen hem in te gaan. Iemand had voor mij op moeten komen.’ Ook de broer komt in beeld. ‘Het waren andere tijden’, zegt de broer. ‘Het was zwaar toen. Nu gaat het een stuk beter. Als de tijden weer zo slecht worden als toen, zou ik mijn kinderen verkopen. Maar ik zou dan wel eisen van de grootgrondbezitter dat hij ze onderwijs zou aanbieden. Je kon je er niet tegen uitspreken. Nu zijn er organisaties als Plan Nepal die er iets aan doen.’
Onderwijs is de sleutel
Chaudhary heeft een toekomstdroom waarin er in Nepal geen slaven meer zijn, geen gender-ongelijkheid en vrouwen economisch zelfstandig kunnen zijn. De sleutel om die droom werkelijkheid te maken is onderwijs, zegt Chaudhary. ‘Als je onderwijs hebt, kun je alles bereiken wat je wilt. Als je geen educatie hebt, dan weet je niet hoe je je leven moet veranderen. Maar als je onderwijs hebt ontvangen weet je hoe je dat moet doen.’
De speerpunten worden uitgewerkt in een waaier aan projecten: In Bangladesh leren meisjes karate omdat sport bijdraagt aan zelfvertrouwen. In Sierra Leone zijn het meisjesvoetbalteams. In Nepal verdienen 50.000 jonge vrouwen een eigen inkomen dankzij GPA. Onderzoek wijst uit dat vrouwen die hun eigen geld genereren minder vaak in gewelddadige relaties terecht komen en meer te zeggen hebben. Niet alleen thuis maar ook in de (lokale) politiek.
Wadada
Een ander mooi voorbeeld is Wadada News for Kids. Een internationaal jeugdjournaal waarin kinderen uit verschillende landen verhalen met elkaar delen. Hierdoor krijgen ze een beter beeld van de wereld waarin ze leven. Maar het is ook een online platform waarop kinderen een eigen stem hebben. Het levert mooie beelden op van jongeren die zich uitspreken tegen homohaat in hun land of het feit dat kinderen in sommige culturen geacht worden hun mond te houden. Het resultaat van GPA is, als gezegd, indrukwekkend. Na afloop vragen we Evertsz waarom het programma dan toch wordt beëindigd. ‘Er is geen financiering meer’, antwoordt ze. ‘Maar het is ook niet heel erg. Het is van het begin af aan opgezet als een vijfjarig programma. En bepaalde delen van het programma zullen door de individuele NGO’s worden voortgezet.’
Gender-ongelijkheid
Het verhaal van Chaudhary staat niet op zichzelf, veel meisjes uit haar etnische groep Tharu zijn kindslaaf. ‘Er is veel gender-ongelijkheid in Nepal’, zegt Chaudhary. ‘Jongens genieten onderwijs en hebben veel mogelijkheden maar meisjes krijgen die kansen niet.’ In een aangrijpende video vertelt Chaudhary haar verhaal. ‘Mijn broer verkocht mij’, zegt ze. ‘Mijn ouders waren te zwak om tegen hem in te gaan. Iemand had voor mij op moeten komen.’ Ook de broer komt in beeld. ‘Het waren andere tijden’, zegt de broer. ‘Het was zwaar toen. Nu gaat het een stuk beter. Als de tijden weer zo slecht worden als toen, zou ik mijn kinderen verkopen. Maar ik zou dan wel eisen van de grootgrondbezitter dat hij ze onderwijs zou aanbieden. Je kon je er niet tegen uitspreken. Nu zijn er organisaties als Plan Nepal die er iets aan doen.’
Onderwijs is de sleutel
Chaudhary heeft een toekomstdroom waarin er in Nepal geen slaven meer zijn, geen gender-ongelijkheid en vrouwen economisch zelfstandig kunnen zijn. De sleutel om die droom werkelijkheid te maken is onderwijs, zegt Chaudhary. ‘Als je onderwijs hebt, kun je alles bereiken wat je wilt. Als je geen educatie hebt, dan weet je niet hoe je je leven moet veranderen. Maar als je onderwijs hebt ontvangen weet je hoe je dat moet doen.’