1.In Nederland werd in 2013 in totaal bijna €4,4 miljard gegeven aan goede doelen (= huishoudens + nalatenschappen + fondsen + bedrijven + kansspelen)
2.Nederland geeft vrijwillig 0,7% van het Bruto Binnenlands Product; het BBP van Nederland was €643 miljard in 2013
3. Bronnen van bijdragen absoluut en percentueel:
1. Huishoudens: €1,944 miljard (45%) (2011: €1,829 miljard)
2. Bedrijven: €1,363 miljoen (31%) (2011: €1,378 miljard)
3. Kansspelen: €494 miljoen (11%) (2011: €498 miljoen)
4. Nalatenschappen: €265 miljoen (6%) (2011: €256 miljoen)
5. Vermogensfondsen: €184 miljoen (4%)**
6. Geldwervende fondsen: €106 miljoen (2%) (2011, geldwervend+vermogens = €294 miljoen)*
Totaal: €4,356 miljard (100%)
*inkomsten uit geldwerving bij publiek in andere getallen
** op basis van gegevens 141 vermogensfondsen
4. Doelen waaraan gegeven wordt in 2013 absoluut/percentueel/t.o.v. 2011:
1.Kerk & levensbeschouwing: €977 miljoen (22%) (2011: €806 miljoen)
2.Internationale hulp: €578 miljoen (13%) (2011: €564 miljoen)
3.Sport & recreatie: €554 miljoen (13%) (2011: €702 miljoen)
4.Maatschappelijke en sociale doelen: €547 miljoen (13%) (2011: €538 miljoen)
5.Gezondheid: €535 miljoen (12%) (2011: €471 miljoen)
6.Milieu, natuurbehoud en dierenbescherming: €356 miljoen (8%) (2011: €378 miljoen)
7.Overige doelen: €321 miljoen (7%) (2011: €349 miljoen)
8.Cultuur: €281 miljoen (6%) (2011: €293 miljoen)
9.Onderwijs & onderzoek: €208 miljoen (5%) (2011: €150 miljoen)
Totaal: €4,356 miljard (100%)
5.Vrijwilligerswerk in 2013/2014
In 2014 doet 37% van de bevolking minstens eenmaal in het afgelopen jaar onbetaald werk voor een maatschappelijke organisatie. Dat is een daling die de meerjarentrend volgt.
1.2002: 46%
2.2004: 41%
3.2006: 42%
4.2008: 45%
5.2010: 41%
6.2012:38%
7.2014: 37%
Verdeling vrijwilligerswerk:
1.bestuurlijke taken: 26%
2.klussen: 20%
3.administratie: 18%
4.advies: 17%
5.vervoer: 14%
6.Trends huishoudens
1.giften en goederen stijgen met 6%
2.gemiddelde gift alle 7,6 miljoen huishoudens: €204 (vrijwel gelijk aan 2011)
3.88% van de huishoudens geeft gemiddeld €232; en gemiddeld €113 goederen: het gemiddelde bedrag daalt
4.huishoudens geven het vaakst aan gezondheid en zijn het trouwst aan dit doel
5.populariteit collectes neemt af: van 90% in 2005 naar 78% in 2013
6.geven via sms en internet zijn niet populairder geworden
7.20% van de huishoudens is verantwoordelijk voor 80% van de giften
8.de helft van de Nederlanders geeft €50; een kwart €10 of minder; een kwart meer dan €150
9. 1 procent geeft meer dan €2500: top iets meer gaan geven
10. kerk & levensbeschouwing blijft nummer 1-doel
11. huishoudens switchen vaker van doel waaraan ze geven
12. huishoudens springen niet automatisch in het gat dat ontstaat door de terugtrekkende overheid
7.Trends bedrijven*
1.geen grote verschuivingen t.o.v. 2011; 71% van de bedrijven geeft/sponsort
2.bedrijven maken nauwelijks onderscheid tussen giften en sponsoring
3.48% doet aan mvo en dit gaat niet ten koste van sponsoring/giften
4.populairste doel: sport&recreatie (daling); ook cultuur daalt
5.bedrijven kiezen beperkt aantal doelen; 15% kiest meerdere
6.Bedrijven worden vaker gevraagd: de kans op succes neemt af door irritatie over verzoeken
7.Crisis wordt genoemd om minder te geven of te stoppen,maar ook het vertrouwen in goede doelen is reden om te stoppen
8.Bedrijven hebben amper een sponsor of giftenbeleid: filantropie op ad hoc-basis
9.Bedrijven communiceren weinig strategisch over sponsoring, geven en mvo
* Op basis van een steekproef van 1200 bedrijven
Trends Kansspelen
1.Het meeste gaat naar internationale hulp, natuur en maatschappelijke doelen
2.Lichte daling door minder afdrachten van Lotto
3.Postcode Loterij veruit grootste financier
4.Deelnemers aan goede doelenloterijen zijn slecht op de hoogte van het afdrachtpercentage (50%) van de loterijen aan het goede doel
Wetenschap & Onderzoek