- In Nederland werd in 2015 in totaal ruim 5,7 miljard euro gegeven aan goede doelen.
- Nederlanders geven vrijwillig 0,85 procent van het bruto binnenlands product (bbp).
- We gaven het meest aan kerk en levensbeschouwing (20 procent).
- Onderwijs en onderzoek is in 2015 het minst populaire doel om aan te geven (4 procent).
- Huishoudens geven het vaakst geld aan gezondheid (66 procent), op afstand gevolgd door internationale hulp (41 procent) en maatschappelijke en sociale doelen (32 procent).
- Nederlanders geven vooral kleren en schoenen. Kleding doneren in de container heeft de huis-aan-huiscollecte ingehaald als de meest gebruikte manier om te geven.
- Nieuwe vormen van geven, zoals per sms en via internet, zijn nauwelijks populairder geworden in de afgelopen jaren.
- De waarde van de giften en goederen die zijn gegeven door huishoudens in Nederland sinds 2011 gestegen met 6,7 procent.
- De vrijgevigheid van Nederland, gemeten in het percentage van het bruto binnenlands product dat aan filantropie wordt besteed, is in de afgelopen twintig jaar duidelijk afgenomen.
Vrijwilligers
- In 2016 deed 36 procent van de Nederlandse bevolking minstens eenmaal onbetaald werk voor een maatschappelijke organisatie.
- Sportverenigingen en kerkelijke organisaties tellen de meeste vrijwilligers en vrijwilligers besteden in 2016 gemiddeld 14,5 uur per maand aan vrijwilligerswerk.
Fondsenwerving
- Fondsenwerving is minder effectief geworden: goede doelenorganisaties bereiken sinds 2001 een steeds kleiner deel van de huishoudens.
- De geefbereidheid bij fondsenwervingsacties is sterk verminderd.
Vertrouwen en giftaftrek
- De recente bezuinigingen op subsidies aan culturele instellingen en internationale hulporganisaties hebben vooralsnog niet gezorgd voor hogere giften.
- Het algemene vertrouwen in goede doelenorganisaties neemt verder af.
- Er is grote onbekendheid met de regels voor het aftrekken van periodieke giften en het aftrekken van giften aan culturele instellingen.
Bedrijven
- Bedrijven geven voor ongeveer 2 miljard euro aan goede doelen, in de vorm van sponsoring en giften.
- Sport is het belangrijkste doel waaraan bedrijven geld willen spenderen in de vorm van sponsoring en giften.
- Meer bedrijven zijn gestart met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), meer bedrijven zijn dat blijven doen en veel bedrijven zijn begonnen met nieuwe MVO-activiteiten.
Vermogensfondsen
- 72 vermogensfondsen hebben 219 miljoen euro bijgedragen aan maatschappelijke en goede doelen.
Kansspelen
- Zes landelijke meerjarige kansspelvergunninghouders hebben een verplichting af te dragen aan het goede doel: de Nationale Postcode Loterij, de Bank- Giro Loterij, de VriendenLoterij (voorheen Sponsor Bingo Loterij), de Samenwerkende Non-profit Loterijen, de Lotto en Sportech. Zij droegen in 2015 een totaalbedrag van 523 miljoen euro af aan maatschappelijke en goede doelen.
- Dat is een stijging ten opzichte van 2013, toen het totaalbedrag 494 miljoen euro was.
- Met name de afdrachten aan goede doelen van de Nationale Postcode Loterij zijn gestegen.
- De sectoren internationale hulp en milieu, natuurbehoud en dierenbescherming kunnen ook in 2015 op het meeste geld rekenen van de loterijen.
►Wilt u het volledige onderzoek, alle tabellen, grafieken en analyses lezen, bestel dan hier het boek Geven in Nederland.