AMSTELVEEN (28 april) - De financiële en economische crisis van 2008 hebben geen merkbare invloed gehad op het geefgedrag van bedrijven over 2009. Dat blijkt uit het Geven in Nederland-onderzoek dat vorige week werd bekendgemaakt. Er werd relatief meer gesponsord en minder gegeven. De totale bijdragen kwamen over 2009 uit op €1.694, ruim 50 miljoen meer dan in 2007.
Een eerste longitudinale analyse van gegevens van bedrijven die zowel in 2007 als in 2009 hebben meegedaan aan het onderzoek suggereert dat bedrijven weinig consistent zijn in hun geefgedrag. Met name het MKB - dat de overgrote meerderheid van het aantal bedrijven in ons land vertegenwoordigd - heeft een ad hoc-beleid als het aankomt op sponsoring (giften met een tegenprestatie). Veel bedrijven beginnen en stoppen met sponsoring binnen een kort tijdsbestek.
Geen giftenstrategie
Grote bedrijven hebben over het algemeen wel een sponsorbeleid, maar - net als het MKB - niet of nauwelijks een strategie voor giften aan het goede of maatschappelijke doel.
In de doelen waaraan gegeven wordt is ook een verschuiving merkbaar: gezondheid en cultuur zitten in de lift, terwijl de kerk en maatschappelijke doelen minder populair zijn geworden bij bedrijven.
Werkgeversvrijwilligerswerk
Opvallend is de opkomst van giften in mankracht: het zogenoemde werkgeversvrijwilligerswerk - waarbij bedrijven werknemers toestaan om ‘in de tijd van de baas' vrijwilligerswerk te doen - is sinds 2007 bijna verdubbeld.