GeefGratis, het internetplatform achter initiatieven als www.goededoelenwereld.nl en www.allegoededoelen.nl, was de afgelopen tijd veelvuldig in de media te vinden. Allereerst was er de nominatie voor de (niet gewonnen) ISOC-award 2006. Daarnaast kondigde GeefGratis begin september aan dat internetters op www.allegoededoelen.nl de geïndexeerde doelen kunnen waarderen. Deze cijfers worden ook op de site gepubliceerd. Fm vroeg Jordan van Bergen naar de meerwaarde van dit initiatief.
Her en der worden in de sector pogingen ondernomen om het publiek beter wegwijs te maken in de jungle van 16.000 goede doelen die ons land kent. De Donateursvereniging kwam met haar Geefwijzer. De Nationale Goede Doelen Test bedacht weer een ander concept, waarbij de potentiële donateur middels een test door de door haar gecategoriseerde en gewaarde doelen wordt geleid. GeefGratis doet het anders. Internetters kunnen een waarderingscijfer geven aan de doelen op www.allegoededoelen.nl. Ook kunnen wat uitgebreidere reacties worden ingezonden. Op de site wordt vervolgens een gemiddeld waarderingscijfer getoond. Binnenkort kan ook op nieuwsitems van goede doelen gereageerd worden.
Niet revolutionair
Jordan van Bergen van GeefGratis vindt het concept niet revolutionair. Het is eigenlijk een logische toevoeging. "Een meningenmodule is helemaal niet zo bijzonder en eigenlijk standaard op elk weblog aanwezig. We willen onszelf dan ook niet op de borst kloppen. Dit is gewoon een logische en welkome aanvulling op onze website/weblog."
Waarom is het zo belangrijk dat nu ook het publiek aan het woord wordt gelaten? Van Bergen: "Er wordt teveel nadruk gelegd op allerlei maatregelen om transparantie te vergroten. En er wordt vaak suggestief gematched. Meestal gaat het over jaarverslagen en regelgeving die eraan zit te komen. Men vergeet de belangrijkste speler: de donateur zelf. De donateur kan nagenoeg niet aangeven wat hij van een goed doel vind. Toch nuttige en relevante informatie. De mening van anderen kan gevers helpen bij het kiezen en beoordelen van goede doelen."
Scheldpartijen?
Er bestaat natuurlijk het risico van ‘vervuiling'. Op internet worden heel wat forums geterroriseerd door scheldende contribuanten. Wordt de feedback door GeefGratis gefilterd? "Ja, we beoordelen de reacties," zegt Van Bergen. "Alleen met een werkend e-mailadres kun je een mening over een goed doel geven. Je moet een link aanklikken die per e-mail wordt gestuurd voordat je reactie wordt geplaatst. Daarnaast zien we erop toe dat er geen reacties geplaatst worden waarin gescholden wordt. Dergelijke reacties verwijderen we actief en altijd binnen 24 uur. Als een goed doel met een duidelijke argumentering wordt afgekraakt verwijderen we deze reacties natuurlijk niet."
Fraude
Een ander probleem zou de fraudegevoeligheid kunnen zijn. Er is een voor de fondsen lucratieve donatiemodule in de site geïntegreerd. Een goed rapportcijfer biedt het perspectief van meer donaties voor jouw doel. Is het niet aanlokkelijk voor medewerkers van fondsen om op de site massaal goede rapportcijfers aan het eigen doel uit te delen? Van Bergen denkt dat hij dergelijke uitwassen voor is. "Iedereen kan maximaal een keer per 24 uur per ip-adres per goed doel een cijfer toekennen. Bovendien: het cijfer zegt niet alles. Het is niet meer dan een indicatie. Veel slimmer is het om de meningen door te lezen die gegeven zijn over de aangesloten doelen."