AVG fnuikt ambities goede doelen in VK

Meer dan de helft van de (potentiële) donateurs is na invoering van de AVG weggerend.
Meer dan de helft van de (potentiële) donateurs is na invoering van de AVG weggerend.
5 oktober 2018
Nieuws | | Toezicht en wetgeving

Meer dan de helft (53 procent) van de goede doelen heeft hun e-mailadressenbestand zien slinken als gevolg van de nieuwe privacywetgeving. Adviesbureau npfSynergy en het Britse Third Sector concluderen dat na onderzoek in de sector. Ook het aantal mensen dat zich laat benaderen via de post of de telefoon is afgenomen na invoering van de wet, zij het minder.
 
Joe Saxton, baas van npfSynergy, vindt het zuur voor de getroffen organisaties, die vaak jaren hebben gewerkt aan het opbouwen van hun bestanden. ‘Het betekent voor velen minder inkomsten.’ Hij wijst er ook op dat er onder de verloren persoonsgegevens ongetwijfeld veel mensen zitten die best nog een keer zouden willen doneren. 
 
Weinig zinvol
De getroffen doelen voelen zich extra in het pak genaaid omdat ze enorm veel tijd, geld en menskracht hebben moeten steken in het AVG-klaarmaken van hun organisaties. Slechts 49 procent vindt de nieuwe wetgeving zinvol.
 
Saxton ziet de toekomst met enig pessimisme tegemoet; hij verwacht dat veel organisaties over een jaar de zaken nog steeds niet op orde zullen hebben. En dat de ijver afneemt wanneer de paniek die heerste rond de invoering van de wet is geluwd.
 
(Bron: Third Sector)