Fondswervende teksten die werken

Schrijf in elf stappen een fondsenwervende tekst die werkt.
Schrijf in elf stappen een fondsenwervende tekst die werkt.
21 december 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Bijleren in je pauze? Luister dan naar de podcast van Fundraising is Beautiful. Jeff Brooks en Steven Screen delen elf korte tips met je over sterke fondswervende teksten. Zelfs zonder enige ervaring kun je succesvol zijn.
 
Jeff Brooks is ‘fundraisingologist’ bij Moceanic en Steven Screen is medeoprichter van The Better Fundraising Company. Samen hebben ze bijna vijftig jaar ervaring in fondsenwerving. Ze vroegen twee copywriters, die geen enkele ervaring hadden met fondsenwerving, om aan de slag te gaan. Hun werk bleek zeer succesvol. 
 
De copywriters hielden zich aan de onderstaande punten:
1. Schrijf als een persoon die schrijft aan een ander persoon.
2. Vermijd het woord 'wij', tenzij je jezelf en de lezer bedoelt.
3. Begin je eerste concept met de zin: Ik schrijf u vandaag omdat ...
4. Gebruik het woord u veel.
5. Maak snel duidelijk dat het om fondsenwerving gaat.
6. Vertel wat je nodig hebt, niet wat je al bereikt hebt.
7. Vraag duidelijk om geld. (Geen hints!)
8. Schrijf op het leesniveau van groep 8.
9. Voeg een P.S. en herhaal wat het belangrijkste uit je bericht.
10. Houd een deadline aan en vermeld het vaak.
11. Praat niet te veel over je organisatie, maar over wat de donateur kan doen.
 
Wil je weten waarom dit werkt? Luister dan hier.