Jonge grootgevers willen het anders
Millennial-filantropen willen het echt anders dan hun ouders: ze willen zelf aan het stuur zitten van een stichting en ze willen op een ondernemender manier de wereld verbeteren met meetbare impact.
Klassieke organisaties vinden zichzelf opnieuw uit
Een aantal goede doelen en fondsen met een lange historie hervinden zich in een nieuwe aanpak en moderne interpretatie van een oude missie, die wordt nagestreefd door samen te werken met bedrijven en overheid; of door zich nadrukkelijker in het politieke debat en besluitvorming te mengen.
Universiteiten ontdekken de echte kracht van alumni
Na jaren van gekruidenier pakken enkele universiteiten nu vol door met private fundraising onder hun alumni en kapitaliseren op een unieke band met de potentiële grootgevers, die in de VS al decennia geleden ontdekt werd. Erasmus Universiteit kwam met een fonds waar 100 miljoen in moet en is al hard op weg die target lachend te halen.
Fondsenwerving op de schop (of niet)
Een herbronningsbeweging in Nederland (‘De Toekomst van Fondsenwerving’) duidt op zelfreinigend vermogen onder de beroepsgroep van fondsenwervers, maar het is nog de vraag of de perverse prikkels van massamarketing daarmee geneutraliseerd kunnen worden. Daarvoor is ook back up vanuit de bestuurskamer nodig.
Nieuwe toetreders kloppen aan de deur
Steeds meer non profits die inkomsten uit overheid (subsidie) en markt (verkoop diensten) zien teruglopen, kloppen aan de deur van private gevers. Na cultuur en onderwijs, stromen nu ook zorg en sport de filantropiemarkt op: onervaren, maar hongerig naar kennis en met een achterban die wacht op de juiste verzoeken.
Spannende tijden voor beneficianten
Nieuwe toetreders gaan in 2018 de dynamiek van de goededoelenloterijenmarkt naar verwachting flink beïnvloeden. Er komen er twee (Lottovate en Fairshare), en naar verluidt nog meer bij. Hamvraag voor de beneficiërende goede doelen: wordt het een race to the bottom, of juist niet?
Een keurmerk en verder
Eén gediversificeerd keurmerk voor alle goede doelen in Nederland: na een jarenlange ‘keurmerkstrijd’ is er dan nu eindelijk de Erkenning. Vijfhonderd goede doelen hebben intussen zo’n nieuw keurmerk. Zij vertegenwoordigen weliswaar een belangrijk deel van de geefomzet, maar de werkelijke kracht ligt ook in aansluiting van al die duizenden kleinere organisaties. Voor de toezichthoudende slagkracht van het CBF is het nationaal courant maken van de Erkenning een voorwaarde.
Publieksmedia ontdekken ‘opeens’ filantropie en grote gevers
Een jaar geleden moest je ze met een kaarsje zoeken in de publieksmedia: filantropen. Maar 2017 was een echte doorbraak: filantropie is opeens salonfähig. NRC verleidde Maurice Brenninkmeijer tot een interview en kwam met een lijstje van de vrijgevigste families; bij zakenblad Quote is de blingbling-knop voorzichtig teruggedraaid en het FD besteedt nu veel meer aandacht aan de maatschappelijke impact van vermogen.
Filantropie is springlevend
Voor wie De Dikke Blauwe volgt, kan de brede herontdekking van filantropie nauwelijks een verrassing zijn. Nederland is een door en door filantropisch land, waar de cultuur van inzet voor een goede zaak met eigen geld, tijd en kennis diepgeworteld is. Dat is een hoopgevende gedachte in de laatste weken van 2017, die ondersteund wordt door een kersvers SCP-rapport waarin staat dat de Nederlander de afgelopen kwart eeuw, in weerwil van veel sjacherijn in het publieke discours, niet cynischer en niet ontevredener is geworden. Zo lijkt het niet alleen met ons individueel, maar ook als collectief goed te gaan. Het is echter evident dat we daarbij oog moeten houden voor het mechanisme dat filantropie zich vaak, bewust of onbewust, in stand wil houden. Filantropie mag en kan geen aflaat zijn voor een bevoorrechte elite, maar moet fanatiek haar eigen voedingsbodem bestrijden en gaan voor oplossingen die problemen duurzaam bestrijden. Daarnaast blijft er nog steeds alle ruimte voor de leniging van directe noden. Hoewel de eindejaarsperiode bij uitstek de tijd is waarin wij die gedachte omarmen, is en blijft deze noodhulp de kern van onze solidariteit met onze medemensen.
Namens het gehele team van Lenthe/Scripta danken wij iedereen die ons het afgelopen jaar heeft gesteund en wensen u en de uwen vooral veel gezondheid.
P.S. Dit is de laatste reguliere editie van het DDB Journaal in 2017. Volgende week verschijnt nog een speciale editie. U vindt onze reguliere Journaals weer wekelijks in uw mailbox vanaf donderdag 18 januari. In de tussentijd gaan wij gewoon door met onze nieuwsvoorziening op de website en onze DDB Daily’s. Nog geen gratis abonnee van DDB daily? Klik hier. Verder kunt u ons natuurlijk blijven volgen op via Facebook en via Twitter. Wie helemaal up-to-date wil blijven, stelt een Google-alert in op 'De Dikke Blauwe'.
Filantropie