‘Over het thema ‘sociaal ondernemen in Nederland’ verscheen vorige week het rapport ‘Boosting Social Entrepreneurship and Social Enterprise Development in the Netherlands’ van de organisatie van ontwikkelde landen, Oeso. In het rapport analyseert de Oeso het voornemen van ons kabinet om ‘passende regels en meer ruimte voor ondernemingen met sociale of maatschappelijke doelen’ te introduceren. Daarnaast doet het rapport een aantal suggesties aan Nederland, zoals de invoering van een registratiesysteem of een nieuwe rechtsvorm voor maatschappelijke of sociale ondernemingen, en de oprichting van een nieuw agentschap voor educatie en capaciteitsontwikkeling. Het registratiesysteem en het agentschap kan het kabinet beter achterwege laten, maar voor het overige bevat het rapport nuttige suggesties. Daarnaast dient de overheid te zorgen voor betere coördinatie van de talrijke initiatieven en het bevorderen van de samenwerking tussen ondernemingen.’
Bvm als nieuwe rechtsvorm
‘Onze samenleving heeft belang bij het stimuleren van sociaal ondernemerschap. De introductie van een nieuwe rechtsvorm in de vorm van een bvm kan een zinvol middel zijn om te innoveren en sociaal ondernemerschap te bevorderen. Veel zal afhangen van de belangstelling van de sociale ondernemers zelf voor deze nieuwe rechtsvorm, en de waarde die deze rechtsvorm krijgt ten opzichte van bestaande alternatieven. De overheid dient echter vooral duurzaam sociaal ondernemerschap te bevorderen bij ondernemingen waar sociale en financieel-economische doelstellingen hand in hand gaan, en waarbij verschillende typen sociale ondernemingen met elkaar samenwerken aan het oplossen van substantiële maatschappelijke problemen.’Stimuleringsfaciliteit
‘In lijn met de aanbevelingen van de Oeso zou het kabinet een aparte stimuleringsfaciliteit moeten oprichten om vernieuwende initiatieven van sociaal ondernemerschap mogelijk te maken. Ook dient de overheid de waarde van sociaal ondernemerschap beter uit te dragen via publiekscampagnes of evenementen en het stimuleren van onderzoek. Tenslotte dient ze zelf haar inkopers te instrueren om in aanbestedingsprocedures criteria voor maatschappelijke waardecreatie op te nemen. Oscar Wilde wist het al: wie enkel de prijs kent van alles en de waarde van niets, is uiteindelijk niets meer dan een cynicus.’Harry Hummels is hoogleraar Social Entrepreneurship en Niels Bosma is universitair hoofddocent, Utrecht University School of Economics.
Bron: Het Financieele Dagblad
Lees hier het volledige artikel (alleen voor abonnees)