Het aantal deelnemers aan het wielerevenement Alpe d’HuZes is na de perikelen van vorig jaar fors teruggelopen. Toch lijkt het er niet op dat deze fietsers zich aanmelden voor andere soortgelijke evenementen, stelt René Bekkers (foto), directeur van het Centrum voor Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam en bijzonder hoogleraar sociale aspecten van pro-sociaal gedrag, in BN De Stem.
Bekkers: ‘Het is niet te zeggen of de deelnemers en donateurs totaal zijn afgehaakt of dat ze naar een andere actie overstappen. Maar mensen binden zich aan een doel of actie met een bepaald gevoel. Het Alpe d'HuZes-succes kwam bovenop de reguliere inkomsten van KWF. Het is niet zo dat mensen dat geld nu ergens anders uitgeven. Als de buurman langskomt omdat hij een Alp gaat beklimmen voor een goed doel, krijgt hij geld. Als hij niet komt, krijgt hij niets. Er is daarnaast ook geen sprake van concurrentie. Mensen denken niet: Ik heb al geld gegeven aan de collectant van het Longfonds, dus heeft mijn buurman die meedoet met de Alpe d'HuZes pech.’
(Bron: BN De Stem)
Goede doelen